Utebliven mens efter samlag?
31.01.2015
Hej! För ca 3 veckor sen förlorade jag oskulden, vi hade 6 två gången och använde kondom båda. Dock har vi haft torrsex (med endast minimala trosor emellan...) och oralsex utan kondom. Min mens är nu 5 dagar sen. Kan jag ha blivit gravid? Snälla hjälp, är så rädd. rädd

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.02.2015
Hejsan, oftast blir mensen försenad om man är rädd och oroar sig. Det du ska göra nu är att köpa ett graviditetstest, finns i alla varuhus och på Apotek. Det är bra att ni använde kondom, det är det bästa skyddet mot könssjukdomar. Torrsexet kan ju ha resulterat i att killens försats kom ut, därr finns också spermier, men om han inte hade sin penis inne i din slida så är nog risken för att du ska ha blivit gravid av det mycket liten. Spermier slipper inte genom tyg och överlever inte utanför kroppen. För att man ska kunna bli gravid ska penis vara inne i slidan när killen får utlösning. Vår barnmorska/hälsovårdare kollar ännu mitt svar på onsdagen då hon kommer och sätter till om hon tycker att jag glömt något. Kolla igen på onsdagen och gör ett test nu. Ta också kontakt till preventivmedelsmottagningen i din kommun för att diskutera vilket preventivmedel som skulle vara bäst för dig, allt för att detta inte ska hända igen.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna