utomlands
05.07.2014
Hej!
Jag ska resa utomlands och kommer få mens då!
Älskar att bada och vill kunna bete mig "normalt" där... är inte jätte van med tampong men kan tänka mig att använda det men kan ni ge mig några tips på när jag ska hinna byta osv..? Jag kommer antagligen simma så fort jag får för varmt och det kan bli väldigt ofta!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2014
Hej!
Men, men, men MENSKOPP!! Den kan du simma hur mycket du vill med, den är lika lätt/svår att sätta in som en tampong och den behöver bara tömmas var 12 timme (bara oftare om du blöder mycket). Simmar man med tampong så måste man byta genast man kommer upp ur vattnet, eftersom den även suger i sig av pool-/havsvattnet, vilket kan innehålla bakterier mm som inte hör hemma i slidan. Menskoppen däremot håller helt tätt, både med hjälp av vakuumet som uppstår när man för in den och med bäckenbottenmusklernas kraft. Så du behöver inte vara så rädd heller att det ska läcka ut blod i vattnet (även om sannolikheten är liten även med tampong). Menskopp finns att köpas på större apotek, på ekoshoppar och på nätet för ca 40 euro (+/- 5 euro beroende på märke) - men då kan man använda samma menskopp i upp till 10 år. Tänk vilken investering, och vilka sopberg man undviker. Den funkar så att man tömmer ut blodet ur den i WC-stolen och tvättar den med tvål och vatten och sätter tillbaka den in upp i slidan. Mellan menserna kokar man den i vatten för att sterilisera den och förvarar den i en tygpåse. Även unga tjejer och "oskulder" kan ha den, eftersom det finns lite olika storlekar. Lite krånglig kan den vara att få in den första gången, men likadant är det med tamponger, kontaktlinser osv - man lär sig nog knepet och snart går det som en dans. Läs mer om menskoppen och tamponger här.
Det andra alternativet är piller som skjuter upp mensen i max två veckor. De får man utskrivna av en läkare och börjar ta en 3-4 dagar före den dag man ska få mens. Man kan äta dem i högst 14 dagar och mensen brukar komma någon dag efter att man slutat. Märket som används mest här i Finland heter Primolut och du kan få recept på den av en läkare på HVC.
Trevlig resa!
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)