Var e mensen?
04.09.2014
Hej jag har växt färdigt troligen. Är 18 år och 170cm och 52.5kilogram. Men varför i hela friden kommer inte min mens någongång? Jag äter och tränar o sover o e me kompisar jag MÅR BRA! Ja vet att,min vikt e låg men nu är min kropp funtad så att den inte blir större

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej,
Jag tror precis som du att du antagligen har vuxit färdigt. Men eftersom din mens inte ännu har kommit igång, trots att din "tillväxtspurt" alldeles tydligt redan har skett, så tycker jag att du skall boka tid till en läkare som kan ta ställning till om du skulle behöva testa någon medicin som skulle sätta igång mensen.
Jag vet förstås inte hur din pubertetsutveckling har sett ut i övrigt, och det är inte farligt att mensen inte har börjat men man kunde börja undersöka var den dröjer. Så ta och boka en tid till läkaren på HVC eller via din skolhälsovårdare så att saken blir undersökt.
Sköt om dig!
Tessi