Vilket p-piller
01.01.2015
Hej decibel jag undrar vilket p-piller jag ska ta då jag vill ha bort finnar o. skjuta upp mens. Jag har hört om primolut men de vill jag inte ta! Jag skulle inte ta p-piller som preventivmedel utsn bara för finnar o. att man gar nödlösningen att inte ha paus vecka om man reser. Och så undrar jag också vad jag ska gör då det är så dyrt för ja vet inte om mamma vill betala de o. jag har inte råd!!! O. Sista frågan att jag läste att ni skrev om att man kan ha två veckor mens irad om man äter p-piller, menar ni bara att när man slutar med p-piller så blir d så? Tack Johanna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.01.2015
Hej Johanna!
Jag ska besvara dina frågor utgående från både våra infosidor om preventivmedel (och delvis de om mens) och från alla de svar våra barnmorskor, sexualrådgivare och hälsovårdare tidigare gett. Men på måndag kommer vår egen nya hälsovårdare Annika i jobb, så då kommer hon att kolla mitt svar för att checka att jag inte glömt något :)
För det första, så är det här med p-piller lite knepigt utgående från dina två behov, alltså att få mindre finnar och kunna skjuta upp mensen när du vill. Visst, det senare går nog om du äter p-piller, med de flesta sorter, men det finns också andra hormonella medel som du kan använda ifall du behöver skjuta upp mensen tex pga en resa. Just Primolut är ett sådant preparat - Primolut är inget p-piller alls - som kan användas högst i två veckor och högst en gång i halvåret. Primolut ska man i så fall börja med några dagar före den dag man borde få mens, äta i högst två veckor och så får man mens några dagar efter att man slutade. Det är nog ett snällare alternativ än p-piller, när man ser på biverkningar och påverkan på kroppen, men kräver ju lite planering, eftersom man bara kan få Primolut på recept.
Sedan angående finnarna. Det finns vissa av p-pillren som kan minska på mängden finnar som en biverkning (alla p-piller är ju egentligen till för att skydda mot graviditet, men ibland kan man ha nytta av biverkningarna, så visst äter folk p-piller även för annat än bara för att skydda sig), men oftast kommer då finnarna tillbaka när man slutar med pillren. Det beror på kroppens hormoner, precis som de naturliga hormonerna också påverkar mängden finnar. Men det finns också de sorter som kan ge mera finnar i början, innan kroppen anpassar sig. Och så reagerar olika kvinnor/tjejer olika på olika märken och preventivmetoder - finns ju även andra alternativ än p-piller men med liknande biverkningar - så det finns tyvärr ingen garanti för att bli finnfri om man börjar med p-piller. Risken är ju också att man får en eller fler andra vanliga biverkningar också, tex ökad svullnad i kroppen, minskad sexlust, huvudvärk, mindre mensvärk, mer deppighet eller humörsvängningar. Det är tyvärr så att p-piller ännu idag påverkar kroppen ganska ordentligt, så att man kan nog behöva tänka igenom det hela ordentligt först. Det finns ju annan medicinering för finnar och acne också, sådan som är tänkt för huden och inte för att skydda mot graviditet, men för det behöver du träffa en hudläkare i så fall.
Jo, preventivmedel är relativt dyrt. P-piller kan kosta en tia i månaden, kanske mer, och andra metoder kan vara både dyrare och billigare (tex hormonspiral kostar ca 170 € men då har man den i 5 år, så då blir det under 3 € i månaden). Behöver man graviditetsskyddet, så känns det kanske inte så dyrt? Bra hudvårdsprodukter och Primolut - eller kanske ännu hellre menskopp - är kanske en bättre lösning för samma peng för dig?
Och om sista frågan: att ha en lång blödning eller droppblödning i början när man börjat med ett nytt preventivmedel är en rätt vanlig biverkning, men den brukar avta inom 3 månader. Lika vanligt är det att man får mindre mens som en biverkning av ett preventivmedel - och det finns de som inte har någon mens alls när de använder tex minipiller eller hormonspiral. Men igen, det är individuellt hur man reagerar på hormonerna och inget man kan förtutspå hur man kommer att reagera. Tyvärr.
Om du väljer att använda p-piller, så kan du få mera info av din hälsovårdare/barnmorska på kommunens/stadens preventivrådgivning. Hon kan förklara vad de olika sorterna kan ha för biverkningar och tillsammans kan ni fundera på vad som skulle passa dig.
Fråga mera bara ifall det var något som blev oklart eller om du undrar något mer! Vi svarar så gärna på allt :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Johanna! Jag tycker att du fick bra svar av Liselott! Hör av dej om det är något mer du undrar över! :)
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska-hälsovårdare