Ätstörning, självklart och ångest
19.10.2022
Hej jag har skrivit förut om jag skulle ha en ätstörning och nu så har jag börjat med en vanlig mat kniv och dra den på handen en gång i dagen och jag visade åt skolhälsovårdaren i trappan och när hon såg den så började hon nästan gråta hon snyftade av att se att jag gjort det och torka bort sina tårar rasten efter gick jag ditt vi prata först lite och sen frågade hon "Varför gjorde du det åt dig" jag svarade "det känns som att du får bort resten av tankarna BULIMI

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.10.2022
Hejsan!
Så bra att du skrev in. Ledsen att höra att du mår dåligt, men samtidigt så är jag glad att höra att du vågade visa åt skolhälsovårdaren. Det var bra och modigt gjort av dig! Jag hoppas att ni kan prata flera gånger om saken, och kanske annat också. Att hon fick tårar i ögonen visade bara på att hon är empatisk människa som har lätt för att visa känslor, det är inte någon dålig sak. Hon har troligen sökt sig till sitt yrke just därför, för att hon vill kunna hjälpa människor. Och när man mår dåligt, så då behöver man prata med just en sån människa. Det kan också vara bra om du berättade åt kuratorn. Kuratorn har kanske lite mera ”verktyg” för att jobba med den mentala biten, medan skolhälsovårdaren är bättre på den fysiska biten. Men både kropp och ”själ” sitter ihop, så prata med den som du är bekvämast med :)
Det skulle vara bra om du kunde hålla dig från att skada dig mera. För det första för att det är farligt – såren kan bli infekterade, och det händer sig ibland att människor i misstag skadar sig mera än det var tänkt, så att det på det viset också blir farligt. Dessutom så kan det lämna permanenta ärr, som för en del kan kännas jobbiga att ha sen senare i livet när man mår bättre. Att skada sig själv kan vara beroendeframkallande när man mår dåligt, så jag skulle rekommendera att du försöker sluta NU innan det hinner ”fastna” så mycket som beteende.
Människor som skadar sig själva så gör det av flera olika orsaker, men dessa tre har i undersökningar visat sig vara de vanligaste:
- För att man inte vet vad man ska göra av alla ens starka känslor, och man vill få ut den smärta man känner på insidan på något sätt. Det kan i början kännas som att det hjälper att skada sig, men i längden så blir det en negativ spiral där allt bara bli värre av det.
- För att man känner sig avtrubbad och känslolös, och VILL känna något, även om det är nåt smärtsamt.
- För att straffa sig själv
Oavsett den direkta orsaken, så har det alltid att göra med känslo-bearbetning på ett eller annat vis. Så det som hjälper är att lära sig andra sätt att hantera svåra känslor.
Här följer några tips på sånt som man kan prova göra regelbundet för att öka sin känslo-bearbetning, och hitta andra sätt att ”få ut” saker på.
-       Gör något kreativt, typ måla, rita, sjung, dansa, sminka sig... det här är bra för att kreativitet är för många ett sätt att behandla känslor. Det behöver inte alls bli ”bra” det man skapar, men skapa NÅGOT.
-       Skriv. Detta är också kreativt, men har visat sig vara extra bra för människor med självskadeproblematik. Det spelar faktiskt inte jättestor roll VAD man skriver, bara man skriver nåt, exempelvis en dagbok, låttexter eller dikter, eller någon helt påhittad historia.
-       Gå ut och gå eller spring i naturen
-       Meditera, eller gör så kallade ”body scans”. Man hittar ledda meditationer på youtube! I vissa fall kan man råka somna när man gör detta, så det är bra ifall man lägger på ett alarm ifall man har något som man ska göra efteråt. Annars är det ju skönt att sova också!
-       Lyssna på musik
-       Försök tala snällt till dig själv, såsom du skulle göra till en vän.
Förutom dessa listade grejer så är det förstås ALLTID också bra att prata med någon för att få ut sånt som man känner! Det är i längden det bästa. Vi människor är flockdjur, det är inte meningen att vi ska bära på allt själva.
Här är också några tips på vad man kan göra ifall man känner ett ”akut sug” efter att skada sig:
-       Ta en kall dusch. Det kalla vattnet kan få kroppen att reagera på lite liknande sätt som smärta, alltså att man tvingas fokusera på nuet och sensationen.
-       Ät någon stark mat, typ något med chilisås. Eller något riktigt surt, typ bit i en citron eller ät en riktigt sur godis.
-       Håll i en isbit
-       Lyssna på nån typ av ”hård” musik och skaka på kroppen
-       Riv papper
-       Smätta med ett gummiband på det ställe där man annars skadar sig
-       Skrik in i en kudde, eller slå i en kudde
-       Far ut och spring eller göra nåt annat ”explosivt fysiskt”, typ dansa
-       Rita bilder ovanpå stället som annars brukar bli skadat. Exempelvis fjärilar
-       ...och återigen, skriv, eller prata med någon.
Ta hand om dig! Skriv in igen om du behöver. Ursäkta att det blev ett lite sent svar denna gång, vi har haft mycket på gång vid Decibel men nu börjar det lugna ner sig lite :)
Kram, Kix