Demens?
26.06.2018
Hej min farfar har demens och i midsommarhelgen pratade jag och pappa och då sa han att han "börjar se släktdragen", att han nog hålls innom normala gränser med minnet ännu men att han antar att han också kommer få demens om han lever tillräckligt länge. Jag tror att han hade druckit lite för mycket, inte så att han var full eller så men mera än han borde. Jag frågade varför han inte gör allt som står i hans makt för att inte bli sjuk typ träna mycket och undvika socker men han sa bara likgiltigt att allt är i proportion. Jag blir så rädd varje gång han glömmer ett namn, säger jag vet inte eller jag minns inte. Han har haft jättemycket på jobbet den senaste tiden, kan det förklara att han såver mera på dagen (typ 30-50 min) och "tappar ord" (inte så ofta, har hänt typ 3 ggr det senaste halvåret under dagar han jobbat speciellt mycket och ofta ord som är svåra att minnas (enligt mig), namn på växter osv. Är detta normalt? Blir så sjukt orolig det är jättejobbigt att faffa e sjuk och jättetungt att fara till sjukhuset jag orkar inte komma med så ofta och jag har jättedåligt samvete för det men han känner ju ändå inte igen mig... tror ni att det är någon orsak att vara orolig ännu? Orolig

Ungdomsinformatör Ida svarar
28.06.2018
Hej Orolig!
Jag förstår helt och hållet att du är orolig, det handlar ju om din pappa och din faffa. Du skriver att din pappa har haft jätte mycket på jobbet den senaste tiden, så om man är stressad så kan man få problem med minnet. Att han är trött och sover mera kan vara en symptom på stress. Jag skulle inte oroa mig för att han har glömt bort ord och måste fundera på det, som du säger så handlar det 3 ggr och om ord som är svåra att minnas.
Du kunde kanske prata med din pappa om det här, att du är orolig. Berätta precis de du tänker och känner, som t.ex. att du är orolig för du har märkt att han är trött och att du är mån om att han ska må bra. Han kommer säkert att uppskatta de att du visar att du bryr dig. Genom att du pratar med honom kommer kanske din oro att minska.
Jag förstår att det är tungt att hälsa på din faffa när han är sjuk. Vill bara säga att du inte bör ha dåligt samvete. Det är aldrig kul att se någon nära sjuk och när de inte är sig själva. Men jag skulle nog råda dig att åka och hälsa på honom. Försök att inte tänka så mycket på de att han inte känner igen dig, utan om du åker och hälsa på honom prata om sådant som han kommer ihåg eller något som du vet han kan prata om. Uppskatta de diskussioner som du kan ha med din faffa. Kanske detta är något du kan fråga råd om av din pappa, vad man kan prata om med din faffa.
Ta hand om dig!
Kram, Ida