desi
14.11.2022
hej.
vad är hälsoriskerna från inhalation av käsidesi? har alltid varit into "konstiga" suga dofter. man får en kick av det`? käsidesi iaf. är det farligt? hur slutar man? det är som ett beroende. har börjat sedan pandemin började och käsidesi varit mera tillgänglig. kan det orsaka luftvägs och lungsjukdomar? f

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2022
Hej,
De negativa effekterna av att andas in käsidesi är i stort sett de samma som att andas in vilken stark alkoholånga som helst. Det medför en risk för illamående, yrsel och huvudvärk, och på sikt (d.v.s. om det är någonting man gör ofta och länge) så riskerar man skador på slemhinnorna i näsan och luftvägarna.
Jag förstår att det kan kännas "harmlöst" att bara andas in käsidesi, men om den långsidiga effekten är att du får skador i luftvägarna och t.ex. på luktsinnet (och därmed på smaksinnet) så är det knappast värt det. Så mitt förslag är att du försöker ersätta den handlingen med någonting annat. Jag tror att det kan handla mer om en ovana än ett egentligt beroende.
Börja med att fundera över vilka situationer det är du känner att du behöver andras in ångorna. Är det då du råkar använda käsidesi eller lägger du käsidesi för att få andas in ångorna? Kan du t.ex. smörja in händerna med någonting annat de gånger som det inte är absolut nödvändigt att det är käsidesi? Kan du ersätta det med att tvätta händerna med en tvål som du tycker om doften av? Det du kan försöka minnas är att det inte har några hälsofördelar alls att du andas in det, och trots att du VILL andas in ångorna så är det inte skadligt att stå emot dem impulsen utan tvärtom.
Det är inte lätt att bryta ovanor, men det går att göra det. Och för varje gång du står emot impulsen gör du ett gott val med tanke på din kropp.
Kram,
Tessi