Feber eller inte?
16.07.2020
Hej!
Jag har nu i över en vecka haft förhöjd kroppstemperatur. Min normala kroppstemperatur ligger ungefär på 36.6-36.8 men har dom senaste dagarna varit mellan 37.0-37.4 mätt från munnen. Jag vet att det inte räknas som feber ifall det är under 37.5, men jag känner mig ändå väldigt febrig, trött och ”klumpig” i huvudet. Är det här normalt? Eller har jag feber trots att jag i teorin ändå inte har? Har inga andra symtom, men känner av den förhöjda kroppstemperaturen väldigt mycket i huvudet.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.07.2020
Hej,
Det som kanske är mer sannolikt är att du känner dig trött och sjuk eftersom du har nån form av infektion i kroppen som i sin tur orsakar din lite förhöjda kroppstemperatur. Det behöver alltså inte vara "febern" i sig som gör att du känner dig slö, utan snarare att din kropps immunförsvar försöker kämpa mot någonting och jobbar på med det.
Vi utsätts hela tiden för olika infektioner som vår kropp kämpar emot. De gånger vårt immunförsvar klarar av att bekämpa dem helt så märker vi kanske inte ens av att vi har någonting - men andra gånger kan vi märka att vi inte är riktigt på topp.
Sen finns det andra saker också som kan göra att vår kroppstemperatur stiger lite och att vi känner oss trötta, t.ex. ägglossning eller att man utsätts för allergener. Med andra ord behöver det inte vara så farliga saker. Men om din kropp är trött och kraftlös så skall du lyssna på den och ta det lugnt. Om du skulle få andra symtom eller i största allmänhet bli i sämre skick så kan du kontakta hvc, men det är inte speciellt konstigt att man kan drabbas av virusinfektioner också på sommaren. Och eftersom du har testats för covid-19 och svaret var negativt så behöver du inte oroa dig över det heller.
Ta det lugnt och vila dig. Kom ihåg att dricka tillräckligt speciellt nu då det är varmt.
Kram
Tessi