Flickvän illamående
15.11.2018
Hej! Pojke, 17 år.
Min flickvän (16) har nu i ca 1 vecka haft återkommande illamåenden, oftast på kvällarna. Vi är smått oroliga, eftersom vi inte är säkra på orsaken. Graviditet är det högst troligen inte, eftersom hon går på kombinerade p-piller. Vi brukar också använda kondom oftast, men en gång för ca. 2 veckor sen använde vi inte. Dock dubbelkollade vi att hon tagit sitt piller den dagen! Ca en vecka senare fick hon sin mens i vanlig ordning (lika lång, mensvärk, vanlig mängd blod).
Vad skulle illamåendet kunna bero på, för vi hoppas verkligen inte att hon är gravid..?
Tack Pojkvän

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2018
Hej,
Det är jättesvårt att uttala sig om vad din flickväns illamående beror på bara på basen av det du skriver. Precis som du skriver själv så handlar det sannolikt inte om graviditet eftersom ni har varit ansvarsfulla och skyddat er. Om illamåendet "bara" pågått i en vecka så kan det bero på t.ex. magsjuka, eller på att hon ätit någonting olämpligt. Hon kan också ha sovit för lite eller ätit/druckit för lite.
Om illamåendet fortfarande pågår på kvällarna så tycker jag att hon skall försöka fundera över vad hon eventuellt kan ha gjort annorlunda under den senaste tiden som leder till hennes illamående. Vid behov kan hon besöka skolhälsovårdaren som kan diskutera saken med henne. Ibland kan man må illa helt enkelt, och sedan går det över. Alltid får man inte reda på vad det beror på. Kroppen utsätts hela tiden för olika virus och bakterier som den skall handskas med, och även pyttesmå infektioner kan leda till små symtom.
Försök att ta det lugnt och sköta om varandra ett tag, så tror jag att det kommer att lösa sig, men tveka inte heller att kontakta skolhälsovårdaren eftersom det är därför hon finns.
Kram
Tessi