jahh
04.02.2019
om man har blött näsblid kan då avföringen bli blodig??? läste att det kunde bli det om man har blött näsblod men nu är jag rädd att jag har fått cancer eller nått, jag har bara haft blod i avföringen 1 gång och det är idag. rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2019
Hej.
Det är inte så sannolikt att det berodde på näsblodet om du såg klart blod i din avföring. Om blodet i avföringen är klart (d.v.s. rött) så finns blödningen sannolikt nånstans i slutet av tarmen. Oftast är det då en hemorrojd eller en spricka som blöder, och det är oftast inte allvarligt.
Blod som man svalt vid näsblod är oftast inte en sådan mängd så att det skulle synas i avföringen, och skulle det göra det så blir avföringen istället mörkare. Blödningar högre upp i tarmen brukar göra att avföringen ser mörkare eller nästan svart ut.
Det du kan fundera över är om du har haft trögare mage på senaste tiden som har gjort att du behövt krysta mer så du bajsat. Ganska ofta är det förstoppning som orsakar hemorrojder vilket i sin tur kan leda till att man ser blod i avföringen. Men att man upptäcker blod i avföringen en gång är inte allvarligt eller ovanligt - men om det däremot blir återkommande så lönar det sig absolut att kolla upp vad det beror på. Så följ  med under de närmaste veckorna och om du på nytt ser blod så kan du tala med din skolhälsovårdare eller boka tid till en läkare på hvc.
Det är ingenting du behöver få panik över eller skämmas över - det är ganska vanligt, men det lönar sig som sagt att kolla upp om det inträffar på nytt inom en kort tid.
Kram
Tessi