kan man bli sjuk av att bära på en hemlighet
30.12.2019
frågan är i rubriken. Jag menar att kan man få fysiska/psykiska symtom om man länge bär på någon stor hemlighet? hemlisgreeej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2020
Hej.
Det enkla svaret på din fråga är ja.
Om man under en lång tid upplever psykisk stress i någon form så kommer det ofta förr eller senare att leda till fysiska besvär. Däremot finns det kanske ingen regel som säger exakt hurudana besvär man får. Vissa får kanske huvudvärk medan andra får ont i magen, problem med matsmältningen eller diffus värk på olika ställen.
Om du själv är medveten om att du har någonting psykiskt som tynger dig så kanske det skulle hjälpa om du talade om saken med någon, t.ex. en kurator eller hälsovårdare? Om du har någon vän du litar på så kan det också vara ett alternativ. Det handlar inte så mycket om vem du talar med utan mer om att du gör det. Alla problem känns lättare om man delar dem med någon.
Kram
Tessi