Mag problem
18.03.2022
För cirka 3 veckor sen hade jag magsjuka hela familjen hade det, men nu efter det har gått över, så har jag fortfarande nå problem med magen. Det är som när jag ska äta så vill jag inte äta åsså blir jag full redan av halva portionen. Före magsjuka så kunde jag äta riktigt bra å inte må dåligt men nu efter magsjuka så varje dag har jag samma problem. Det har varit i typ 3 veckor Vad ska jag göra åt saken?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2022
Hej,
Om man har varit riktigt ordentligt magsjuk så är det inte alls ovanligt att det tar tid innan magen blir "sig själv" igen. Det finns många saker som händer då man har magsjuka som man kanske inte tänker på eller ens vet om. T.ex. det att kroppen måste försöka bygga upp hela sin bakterieflora på nytt efter att allting har "spolats ut" med magsjukan.
Så beror det ju också lite på hur många dagar man var oäten eller åt väldigt lite medan man var sjuk, eftersom magsäcken drar ihop sig lite då den får mindre mat, och på sås sätt upplever man snabbare att man blir mätt. Men det innebär ju inte att man skulle klara sig på mindre energi, utan energibehovet i kroppen är detsamma som tidigare så det bästa är om man kan försöka äta mindre portioner lite oftare och på så sätt träna upp magen igen.
Vid apoteket kan du köpa mjölksyratabletter som hjälper till att återställa magens bakterieflora. Annars skulle jag rekommendera att du gav det tid så att din mage i lugn och ro hinner återhämta sig. Du behöver inte ändra på hur du lever - bara ha tålamod.
Kram,
Tessi