Magproblem
05.06.2019
Hej! Jag var på en fest i lördags där en vän till mig blev magsjuk. Det var nog ganska så säkert att det var magsjuka då hon varken hade druckit någon alkohol eller ätit konstigt och sedan blev även fler magsjuka efteråt. Jag har nu mått illa konstant i 3 dagar och vet inte vad det beror på. Jag har liksom hungerskänslor också på samma gång samtidigt som jag mår illa vilket leder till att jag ändå kan äta normalt men jag känner mig ändå hungrig efter.
Tror jag ska spy ena sekunden och kan börja må bättre om vartannat samtidigt som jag känner konstant hunger. Är väldigt less på detta nu och vill veta vad det beror på. Finns det virus där man bara mår illa utan att det händer något? Vad ska jag göra för att må bra igen? Vad är det för fel på mig? Illamående typen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej,
Det kan nog bra vara en släng av magsjuka du har. Alltid påverkar ju inte samma virus alla människor på samma sätt. Vissa kräks massor, andra har mest diarré eller som du - mår mest bara illa. Det beror lite på ens hälsotillstånd i största allmänhet och hur känslig kropp man har just då. Men det enda du egentligen kan göra är att vänta på att det skall gå över. Kom ihåg att även om du inte själv kräks eller har diarré så kan du vara smittobärare, så stanna hemma tills du mår bättre för att undvika att smitta andra.
Försök att äta och dricka lite även om du mår illa, annars kan hunger och saltbrist också lätt leda till att man mår konstigt. Oroa dig inte, det går nog över.
Kram
Tessi