Okunnig läkare?
20.04.2018
Hej! Skada mig rejält för en vecka sedan så jag fick flera frakturer.. Jag var o kolla upp det rill Vasa Centralsjukhus och dom sa att alla frakturer var stabila och skicka hem mig. Fick inte ens recept på smärtstillande utan dom gav tre märken som jag sku ta. Nu till problemet. Dom sa att jag kan ta 2g pamol och 1g panadol samt burana men efter att ha läst på både pamol och panadol får man INTE äta flera mediciner som innehåller patacetamol vilket både pamol och panadol gör... Gjorde läkaren fel då? Och är det normalt att få hög feber som bara blir värre om jag tar nån av pamol/panadol? Svettas konstant eftersom att febern går upp och ner hela tiden.. Men orkar int gå å visa upp det. Har vatken orken eller lusten pga smärtan.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2018
Hej,
Verkligen trist att du råkat ut för en sån olycka! Jag förstår att det är ordentliga smärtor du känner och tycker nog att läkaren borde ha gett dig recept på smärtstillande, även om det skulle ha varit samma mediciner som man får köpa även utan recept. Precis som du skriver så får du inte ta både Pamol och Panadol samtidigt, eftersom det är samma verksamma ämne. Jag vet ju inte vad läkaren sade, men antingen har hen uttryckt sig otydligt eller sagt rent fel. Så antingen Pamol eller Panadol + Burana.
Men jag tycker absolut att du skall kontakta en läkare pånytt om det är så att du får feber, eftersom det inte är normalt i anslutning till medicinerna. Med så pass stora skador i kroppen som du har så kan ju kroppen reagera lite konstigt, men det finns ändå anledning att kolla upp saken. Ring till din egen hvc och försök få tag på någon där.
Sköt om dig. Det blir nog bättre <3
Kram
Tessi