Ont i knävecken
18.02.2018
Hej
Jag får ibland ont i knävecket. Det kan hända när som helst men märks bara när benet/benen (det kan variera om det är båda eller bara ett) är utsträckta. Jag kan alltså böja på knäna för att bli av med smärtan men så fort jag ställer mig normalt gör det ont igen. Detta händer typ en gång i månaden och kan vara i allt mellan 20 sekunder till 3 minuter.
Kan det vara något farligt? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2018
Hej.
Nej, sannolikt är det ingenting farligt.
Smärta i knäna/knävecken kan uppstå både p.g.a. överansträngning och p.g.a. att det finns en obalans i hur tränade de olika musklerna är. Det är ju bara du själv som vet hur mycket du tränar - och hur stora problem värken medför.
Om det är så att du tränar mycket så tycker jag att du skall kontakta en läkare som kan bedöma om du skulle behöva tala med en fysioterapeut om saken. Fysioterapeuten kan då ta ställning till hur du borde träna, och om det finns sätt att träna de andra musklerna i benen/knäna/låren för att slippa obalansen och därmed slippa smärtan.
Om du har jätteont och det påverkar din vardag så tycker jag att du skall försöka boka en läkartid så fort som möjligt, annars kan du försöka följa med och se om det finns något samband, t.ex. om det är alltid efter en viss sorts träning som du får ont, och om du kan påverka saken själv på något sätt, t.ex. genom att stretcha ordentligt efter att du har varit fysiskt aktiv. En fysioterapeut kan antagligen hjälpa dig med detta också - d.v.s. att hitta rätt övningar för att stretcha på bästa sätt.
Kram
Tessi