Orolig blödning
27.05.2018
Hej! Idag 27 maj fick jag någon sorts blödning (först brun sen röd) i underlivet trodde först det var mens, men egentligen kommer min mens om 10 dagar. Jag går på ett minipiller (desogestrel Sandoz) och jag är halvvägs igenom första kartan. jag och min kille har haft sex i helgen en hel del, utan kondom eftersom jag går på minipiller. Jag har märkt att det har svidit lite grann runt slidan i början av sexet och så men inget jag oroat mig över. varken jag eller killen har legat med någon före så det kan väl inte vara någon könssjukdom på grund av blödnigen ?
vad beror blödningen på?
tacksam för svar! zzzhej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2018
Hej.
Du skall nog inte oroa dig över blödningen. antagligen beror den på att du så pass nyligen har börjat med mini-piller att dina hormoner, och dina slemhinnor kan vara lite ovana. Svedan du har upplevt kan kanske bero på att ni har haft mycket sex? Det är också en viss omställning för kroppen då man börjar ha oskyddat sex (d.v.s. att killen får utlösning inne i tjejen) eftersom spermans pH-värde är så totalt olikt slidans.
Ganska ofta förknippas svampinfektioner med p-piller/mini-piller, men det handlar alltså snarare om det att sperman påverkar slidans pH-värde så att miljön blir väldigt basisk istället för sur (som den skall vara) och då uppstår det lättare infektioner. Var noga med att tvätta dig efter att ni har haft sex så brukar det inte bli några problem.
Jag tror inte att det är en könssjukdom, och inte heller att blödningen är någonting du behöver oroa dig över. Ta det lugnt och följ med.
Kram
Tessi