Orolig över örat
05.03.2020
Hej! Jag har ett litet beroende av att använda tops i örat lite för ofta. Jag vet att det är dåligt för öronen och därför försöker jag sluta. Men sist jag använde tops i örat så märkte jag att topsändan bara hade lite bomull på sig när jag tog ut den ur örat, jag vet inte om den var så från förr eftersom att jag inte hade hållt på länge men efter det så är det ett knastrande ljud om jag lägger fingret på örat (där vid hålet bara). Ibland kan det ljudet komma annars också, t.ex. på morgonen. Jag har inte ont. Kan det vara farligt? Örorolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2020
Hej.
Jag tycker att du skall besöka din hälsovårdare eller hvc så att en sjukskötare/hälsovårdare får kika i dina örin, bara för att kolla hur de ser ut och vid behov plocka ut det bomull som kan ha fastnat där. Direkt farligt skulle jag väl inte påstå att det kan vara, men givetvis kan det ju orsaka irritation om det finns saker intill trumhinnan som inte skall vara där.
Jag tycker att du skall fundera över varför du känner ett så starkt behov att putsa dina öron? Men du är inte onormal i ditt "beroende", det är rätt många som putsar sina öron "för ofta". Risken med det är väl främst att det torkar ut eller irriterar örongångarna eller att man i misstag skadar trumhinnan.
Kram
Tessi