Rubbad syn efter slag
22.08.2017
Hej!
Jag fick ett knytnävsslag i mitt öga för tre dagar sen. Direkt efter slaget märkte jag att det var något konstigt med synen i mitt högra öga. Det var som att en svart skugga täckte insidan av mitt synfält. Skuggan såg ungefär ut som när man har ögat stängt och trycker svagt på ögonlocket.
I ljusa utrymmen märker jag inte av skuggan lika mycket som i utrymmen där det är skymt. När det är skymt så ser jag skuggan väldigt tydligt och det irriterar synen. När jag blinkar i ett välupplyst rum så ser jag på samma ställe där jag ser svart skugga när ögat är öppet så ser jag en vit skugga när jag blundar.
Jag har varit till ögonläkaren som inte hittade något fel, vilket gör mig ännu mera orolig.
Någon aning vad detta kan vara och är det något som försvinner? Tack på förhand! En orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.08.2017
Hej.
Jag tycker att du skall besöka en läkare pånytt för att ta reda på om allt är som det ska i ditt öga. Visst är det möjligt att problemet kan vara övergående, att nån form av svullnad i ögat efter skaget kan orsaka att man ser konstigt, men att synen sedan blir normal då svullnaden har lagt sig. MEN jag vet alldeles för lite om ögats anatomi för att våga uttala mig om den saken.
Besök en allmänläkare, som vid behov kan lägga en remiss till en grundligare undersökning, eller ring direkt till en privat ögonläkare och boka tid. Jag vet inte hur du kom i kontakt med den ögonläkaren du besökte, men om problemet fortfarande finns kvar så är det nog bra att kolla upp saken.
Kram
Tessi