självmord
02.11.2022
Hej jag har jättemycket självmordstankar å javet int vart ja vågar vänd mej å he byri bli rikti problematiskt å javet int alls va ja ska gö namejr. tålli

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.11.2022
Hej fina du!
Tack för att du skrev in till oss. Det är modigt och bra att berätta för någon när man mår dåligt – och det är just precis det som man behöver göra för att börja må bättre igen.
Det kan komma perioder i livet när man mår riktigt dåligt, och det är riktigt jobbigt. Mental ohälsa är något som de flesta av oss känner av i något skede av livet, likadant som man också kommer vara fysiskt sjuk i något skede av livet. Så därför ska man inte skämmas över det! Man ska istället söka hjälp, precis som man gör när man lider av något som gör ont i kroppen.
Det är jobbigt att bära på tunga tankar och känslor själv – och det är inte meningen att man ska behöva göra det heller. Vi människor är flockdjur, vi behöver varandra, och det finns de som jobbar med att hjälpa.
Självmordstankar kan vara väldigt skrämmande att ha, och du skriver också själv att du tycker de är problematiska. Självmordstankar kan vara ganska vanliga hos människor som mår dåligt, så du är inte ensam om att känna så här – men du måste prata med någon om det. När man pratar om saker så då blir de bättre. Speciellt när man känner att man är riktigt nere så behöver man någon annans perspektiv också, för när man mår väldigt dåligt så kan ens eget huvud börja ljuga för en och säga elaka saker som inte stämmer. De som jobbar med att hjälpa människors mående så är tränade till att också kunna prata om självmordstankar, så du behöver inte vara orolig över hur de kommer reagera när du berättar. Deras jobb är att hjälpa dig.
Jag skulle vilja att du gick exempelvis till din skolas kurator och berättar om hur du känner just nu. Ifall du inte är bekväm med att gå till kuratorn så kan det också vara någon annan vuxen du litar på – exempelvis en lärare, skolcoach, skolhälsovårdaren, en förälder, eller en kompis förälder. Ju tidigare man får hjälp för sånt här – desto snabbare kan man börja må bättre. Det finns många som bryr sig om dig, även om det kanske inte alltid känns så när man mår dåligt.
Du kan också chatta anonymt med en psykolog eller en handledare på Ärligt Talat-chatten.
När man riktigt tänker på saken så handlar självmordstankar egentligen sällan om att man riktigt på riktigt skulle önska att man var död - utan mera om att man inte vill leva livet med de känslor och i den situation man är i just precis nu. Och de känslorna och den situationern så GÅR att ändra på, utan att man behöver dö!
Kom ihåg att också försöka ta hand om dig själv, ät tillräckligt med mat, sov tillräckligt, och försök att motionera ibland. Det gör att man mår lite bättre.
Din situation kommer att bli annorlunda än vad den är nu, och kännas bättre än vad den känns nu, jag lovar. Orka lite till, våga sök hjälp, ta en dag i taget – ditt framtida jag kommer att tacka dig för det <3
Du får gärna skriva in igen om du vill.
Kram, Kix