Johanna
10.11.2016
Hej!
Jag är en tjej som är livrädd för att få cancer, går inte en dag utan att jag tänker på de. Min mormor, mamma och moster har haft cellförändringar runt 20 års ålder (jag är nu 19) har tagit alla sprutor för livmoderhalscancer man kan ta. Men är ändå livrädd. Vet att de ändå finns en risk. Hur kan man kolla upp om man har cellförändringar? Och hur märker man de? Vilka sjukdomar kan man få av cellförändringar?
Är även livrädd att någon i min omgvining ska få de.
Känns som att fler runt om mig fått cellförändringar och cancer på senaste, ungdomar främst, är de fler som drabbas av cancer eller är de bara jag som öppnat ögonen? Och överlever de flesta....?
Min pojkväns mamma har även tjocktblod, hur kan man kolla upp om han har de?
Många frågor men är orolig..
Kram

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2016
Hej Johanna.
Du hade fått en så superbra kommentar att jag faktiskt har väldigt lite att tillägga. Det enda jag vill tillägga är att cellprovet (papa-provet) kan tas på preventivrådgivningen. Så om du vill testa dig så är det bara att ringa dit och tala med dem. Och eftersom du nu är vaccinerad så löper du väldigt liten risk att få den form av HPV som har samband med livmoderhalscancer, men det är ändå jätteviktigt att komma ihåg att skydda sig med kondom då då har sex om du inte är 100% säker på att din partner är frisk.
Genom att kolla upp underlivet med ett papa-prov med jämna mellanrum (om man inte är vaccinerad) så förbättrar man sina chanser att också hitta små cellförändringar i tid. Huvudsaken är alltså, som i det mesta andra, att man sköter om sig själv och tar vara på dig.
Angående "tjockt blod" så är det förstås viktigt att man får i sig tillräckligt mycket vätska, men också faktorer som t.ex. rökning kan öka hemoglobinvärdet. Om din svärmor annars är frisk så kan hon t.ex. gå och ge blod med jämna mellanrum som ett sätt att hålla hemoglobinvärdet lite lägre.
Kram
Tessi