Ständigt förkyld
15.02.2018
Hejsan!
Jag får förkylning efter förkylning under vinterhalvåret (har hänt de senaste två åren) och förstår inte varför.
Jag äter regelbundet och mångsidigt. Jag äter inte mycket socker, röker/snusar ej och dricker inte mycket alkohol. Jag sover också 8-10 timmar per natt, motionerar lite dagligen och klär mig varmt, samt mår bra både psykiskt och fysiskt. Kommer inte på några faktorer i mitt liv som skulle kunna påverka mitt immunförsvar negativt.
Jag har sällan feber, men blir snorig, får ont i halsen och blir hängig. Det är alltså inte väldigt allvarliga förkylningar, men det är mycket frustrerande att ständigt känna sig förkyld.
Nu vill jag alltså veta vad mitt dåliga immunförsvar skulle kunna bero på, samt vad jag borde göra. Borde jag besöka hälsovårdare för att ta prover? H. I.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2018
Hej.
Det låter som att du gör allt du kan för att må bra, så det är svårt att veta varför du ändå drabbas av alla förkylningar. Tyvärr är det ju ofta så att om man blir förkyld så är immunförsvaret nedsatt och då drar man kanske lättare på sig nya förkylningar eftersom man inte är alldeles i skick. Det enda konkreta jag kan komma på att du inte skriver någonting om är huruvida du tar några vitaminer, t.ex. D-vitamin är ju viktigt att man får i sig, och det lyckas man sällan med enbart genom kosten. Så köp D-vitamin och någon annan multi-vitamin så att du säkert får i dig allting.
Jag tycker, precis som du skriver, att du skulle besöka din hälsovårdare eller en läkare som kan lägga lab.remisser åt dig och kolla upp att dina blodvärden är okej. Alltid får man inte veta någon orsak till varför man gång på gång blir förkyld, men ibland kan det synas tydligt att man t.ex. har brist på någonting eller för låga nivåer av någonting.
Så kontakta din hälsovårdare, så får hon sätta igång undersökningarna. Annars gäller det nog bara att försöka fortsätta leva som du gör nu, och att inte ge upp.
Kram
Tessi