Utslag
09.05.2017
Hej! Nu är det såhär att jag har fått flera utslag på bröstkorgen,brösten,magen och ett på armen. Har ett såkallat primär utslag på sidan av bröstet som är ganska stort med en röd cirkel omkring och på insidan av det röda är huden lite fjällande ibland, men annars ganska normalt. Nästan alla utslagen ser ut så men det på sidan är nog störst. Har haft dem nu i några veckor och är inte sugen på att söka upp läkare då jag är livrädd för sjukhus och rädd för att det skulle vara någonting farligt. Kan man testa att använda hydrokortison? Eller om det är någon sorts svamp kan man använda Daktarin? Vet bara att min pojkvän har något som skulle kunna vara svamp. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2017
Hej,
På basen av det du skriver, att utslagen är ringformade och huden fjällar så låter det onekligen som svamp, men det finns massor massor av olika sorters utslag, så utan att ha sett utslagen är det nästan omöjligt att veta vad de är.
Även om det finns många receptfria läkemedel mot svamp så tycker jag att det skulle vara bäst att du först visade upp utslagen för en hälsovårdare, sjukskötare eller läkare. Du skriver att du är rädd för sjukhus och att du inte vill uppsöka läkare, men om du vill vara säker på att du får rätt behandling så har du liksom inget val. Läkarna finns ju till för att hjälpa, men de kan inte göra någonting för dig om du inte tar kontakt. Men om det känns lättare att börja med en sjukskötare så fungerar det lika bra.
Många gånger tas det prov från eksemet, oftast så att man skrapar bort lite av det fjälliga på huden som sedan skickas för odling. På så sätt kan man vara säker på vilken typ av svamp det isåfall är som orsakar eksemet. Det gör inte ont, och själva svampinfektionen är inte farlig. Men den behöver antagligen behandlas för att den skall gå över.
Så ta ett djupt andetag och ring till din hälsocentral för att få gå och visa upp utslagen för en sjukskötare/hälsovårdare. Det kommer att gå bra.
Kram
Tessi