Blodklimp ur slidan!?
10.01.2018
Hej!
Jag har haft samlag för första gången och jag har blött JÄTTE mycket men jag har förstått att det är normalt. Men det jag är orolig över var att en 4cm blodgele klimp kom ut ur slidan på mig dagen efter!? Vad är geleklumpen för det är ju vanlit att man får små klimpar när man har sin mens men jag hade ju int min mens när jag hade samlag.
Oroliga Olivia
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
11.01.2018
Hejsan,
att man lite eller lite mera blöder efter första samlag, beror ju på att mödomshinnan går sönder. Detta är helt vanligt och kan orsaka lite smärtor. Man kan vara öm ännu ett par dagar efteråt också. Då du blödde, så lämnade säkert lite blod i slidan, som koagulerade, som blodet skall ju göra, och klimpen kom då bara ut följande dag. Inget farligt alltså.
Likaså då du har mens, samma sak händer. All blod kommer inte genast ut, utan lite finns alltid i slidan, det koaguleras och bildar små klumpar. De kan vara olika i färgen, röda, ljusröda, lite brunaktija eller ibland nästan svarta. Inget farligt alltså :)
Mvh, Kristiina