Bröstcancer?
29.04.2022
Hej! På senaste tiden har mina bröstvårtor börjat klia. Kliar mitt på bröstvårtan. Har även fått inåtvända bröstvårtor emellanåt( går att vinkla ut efter att det skett). Har aldrig förr haft inåtvänd. Behöver jag vara orolig? Elr visa upp åt läkare? Bröstcancer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2022
Hej,
Det är ganska ovanligt att man drabbas av bröstcancer i din ålder, och speciellt om det gäller båda brösten så känns det mindre sannolikt. Men eftersom det har dykt upp "plötsligt" och bröstvårtornas form har ändrat så tycker jag att du skall uppsöka en läkare för att bli undersökt. Det är givetvis jättesvårt att veta vad det kan bero på eftersom jag inte vet exakt hur brösten ser ut och om det är någonting annat som har förändrats.
Antagligen kommer läkaren att konstatera att allting är normalt, men jag föreslår att du bokar tid till hvc eller kontaktar preventivrådgivningen och bokar en tid till gynekologen där - så slipper du fundera över saken efter det.
Kram,
Tessi