HIV ELLER AIDS?
29.08.2016
hej det är så att jag funderar på om jag kan ha nån könsjukdom. det är så att min piss liksom luktar och andedräkten också jäkla starkt. luktar på morgonen extra starkt och obehagligt. och så kliar det vid vagina hålet. är oskuld och har inte liksom rört nåns slemhinna eller gått i kontakt med nåt sånt lol. men allt detta började efter att jag hade onanerat ett par gånger. sedan ally det här började har jag slutay och är rädd om jag kan ha nån slags könsjukdom. jag använde en borste att liksom föra den in och ut. hade köpt borsten nyss och den hade ingen plast eller nåt så nån som har ajukdomen kunde ha smittat? går det? och jag mindes att jag inte hade tvättat den en ända gång före jag använde sen första gången. kan jag ha könsjukdom?
och en annan sak. min mens kom för ett par dagar sen, var ganska normalt förutom att det var ganska lite blod och idag var det ingen blod alls, det var liksom brunt på bindan. vad är det? hjälp. kommer jag att dö???? :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.08.2016
Hej.
Du behöver nog inte vara orolig att du har hiv eller aids eller någon könssjukdom eftersom du är oskuld. Det att ditt kiss luktar konstigt - specielltpå morgonen - beror antagligen på att du dricker lite för lite vätska/vatten. Försök att dricka mycket under några dagar så märker du nog att det upphör. Innan har man ätit någonting som har varit extra starkt kryddat och då kan även kisset lukta. Men det är inte farligt. Det att din andedräkt luktar illa beror kanske på att du har karies. Boka tid till tandläkaren och diskutera saken med hen. Om det är karies eller tandsten som orsakar lukten så kan tandläkaren hjälpa till att lösa problemet.
Du skriver att det kliar vid slidmynningen, och det kam bero på lite olika saker. Min gissning är att du kanske fick små sprickor vid slidmymningen då du onanerade med borsten, eller att det på något sätt störde bakteriefloran där. Det är viktigt att komma ihåg att alltid tvätta föremålen man onanerar med ordentligt, just för att undvika att man får i sig någonting olämpligt. Försök att tvätta underlivet med vatten en gång om dagen, u dvik attanvända tvål eftersom det torkar ut slemhinnorna och kan förvärra symtomen. Du kan också förska att sova utan trosor så att underlivet får andas. Om klådan blir värre eller om du får andrasymtom kan du tala med din skolsköterska eller med någon på ungdomsmottagningen, eller skriva in hit pånytt så funderar vi vidare.
Det att din mens plötsligt var en annan färg än normalt är ingenting att oroa sig över. Mensblodet kan vara allt från klarrött till brunt och nästan svart, och det är helt normalt.
Om det är någonting som ännu blev oklart så kan du skriva in pånytt, men annars rekommenderar jag bara att du dricker mer vatten. Så tror jag att det kommer att lösa en del av problemen.
Sköt om dig. Kram. Tessi.