Hjälp...
09.03.2017
När ja börja högstadie så hadd jag ett bälte ti mina jeans som tryckte på fel ställe så jag börja "läcka".. Jag försto de å sluta anbänd dedä bälte å jeans överlag. Nån vecka senare börja ja läcka igen utan orsak o länner hela tiden ett behov av att ha en wc i närheten överallt om ja ska någo stanns. Hu kan ja få de mer kontrollerat? Sålänge jag int tänker efter om ja behöver på wc så går e nog men jag tänker nästan hela tiin å känner efter. Jag hår typ varje rast på wcn men det känns onödit då e knappt kommer nå per gång men känner panik om jag int far.... Vad kan dehä vara? O sitter det bara i huvu? jagjagjaag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2017
Hej,
Jag tror egentligen inte att det var ditt bälte eller dina jeans som orsakade läckaget, men du har säkert rätt i att det klämde på på ett sätt som resulterade i att lite urin läckte ut. För jag antar att det är urin du syftar på? Nå, samma sak gäller egentligen om det gäller avföring.
Poängen är först och främst den att du inte skall skämmas över ditt problem. Det är ju ingenting du har valt själv eller gör med avsikt. Jag förstår absolut att du har det jobbigt, och att det är väldigt tungt och begränsande att hela tiden tvingas vara i närheten av en toalett. Det leder ju också till en panikkänsla då det inte finns en toalett - vilket antagligen leder till att du behöver en toa ännu mer.
Jag vet att du inte vill gå och tala med någon om saken, men det är ändå det jag måste föreslå att du skall göra. Det är viktigt att du skulle bli undersökt för att kontrollera om det t.ex. är en muskelsvaghet som orsakar din inkontinens. Det är ingensting att skämmas över - utan bara ett problem som måste lösas, men det kan hända att du behöver hjälp för det. Då läkaren genom att undersöka dig kommer fram till vad problemet beror på så kan ni tillsammans hitta en lösning, och efter det kommer det att bli lättare för dig ätt komma ifrån dina tvångstankar om att du alltid behöver ha en wc nära o.s.v.
Det går absolut att hitta en lösning! Men jag tror att du skall be om hjälp för att du inte skall tvingas vara ensam om det. Det är absolut ingenting du behöver skämmas över, och läkaren kommer inte att tycka att det är pinsamt eller konstigt. Om du vill kan du börja med att gå till din hälsovårdare så kan hon hjälpa dig med en läkartid. Om det känns jobbigt att berätta hela historien för henne så kan du kanske printa ut din fråga och mitt svar så får hon läsa saken själv och efter det kan ni diskutera?
Jag hoppas att du tar tag i saken och inte bara lider i tysthet.
Många många kramar.
Tessi