Hjälp
10.09.2018
Hej jag är en tjej på 13 år och jag fick min mens idag några veckor innan så har jag fått lilla aktiga blodkärl på brösten små och en bara en Mm. men jag sökte och då är den ett symtom för att vara gravid men jag har ju aldrig haft sex och fick mensen idag och är jätte rädd tror det kan vara nåt med att dom växer ? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2018
Hej.
Jag tror att de lila märkena du har på brösten är det som kallas för hudbristningar, och de är INTE ett symtom på att man är gravid. Det är sant att de ofta uppkommer då man är gravid, men de uppkommer också under helt normal pubertetsutveckling. Hudbristningarna är i ditt fall ett tecken på att brösten just nu växer och utvecklas snabbare än vad huden hinner med, och då uppstår det små "ärr" i huden. Det är inte farligt och de kommer att blekna med tiden. Nästan alla tjejer (och killar) får hudbristningar någonstans på kroppen under puberteten. Vissa får dem på brösten, andra på låren eller skinkorna, så de är inte någonting som är "fel" utan helt rätt.
Det är bara att följa med och ta det lugnt. Om du vill kan du torrborsta området då du går i duschen så uppkommer kanske inte hudbristningarna lika lätt, men de är absolut inget man behöver skämmas över.
Kram
Tessi