Illa lukt underlivet
27.02.2020
Hej!
På senare tid har jag börjat märka att det kommer än äcklig lukt från underlivet. När jag sitter ner måste jag ha benen i kors för att lukten inte ska slå mig i ansiktet. När jag går på toaletten går det liksom inte att undgå och jag känner att det är något som inte stämmer. Har aldrig upplevt detta tidigare. Det kliar inte och svider inte heller men det är ganska genant problem då man är med andra människor. Vad kan det vara och vad bör jag göra åt det? Urk
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
28.02.2020
Hej,
Det låter som om du har fått en bakteriell obalans i underlivet. Det är helt ofarligt!
Du kan prova med receptfria medel från apoteket, som stabiliserar bakteriefloran, t.ex. Vagibalance. Det finns olika mjölksyra preparat som är tillför just underliv. Om dessa inte hjälper och besvären är tillbaka, behöver du träffa en gynekolog för att få utskrivet receptbelagda medel som kommer få ditt underliv på banan igen.
Viktigt att du också funderar över om du kan vara smittad av en könssjukdom, om så är, rekommenderar jag att du går och testar dig också.
Sen är det viktigt att tänka på att inte tvätta sitt underliv med tvål/intimtvätt, sova utan trosor så ofta det går och inte använda trosskydd/tampong i onödan. Underlivet behöver få luft för att överleva!
Kram!
Malin Wiik-Norrman