Klamydia
18.11.2022
Hej! Jag använde en sexleksak, efter det gjorde det nog ganska ont i slidan, men bättre nu, fick senare mörk flytningar, såg nästan ut som jag skitit på mig lite. Vad beror det på? Behöver jag vara orolig? Kan man få klamydia från en sexleksak bara? Aldrig haft sex med nån bara använt sexleksaker. Klamydia??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2022
Hej,
Eftersom du skrev att det gjorde lite ont så är min gissning att du fick en litet sår eller en liten spricka i slemhinnan i underlivet. Det är inte farligt och händer trots allt ganska lätt - i all synnerhet om man inte är så van vid att föra upp någonting i slidan eftersom slidkransen då kan vara ganska spänd. Såren eller sprickorna brukar läka snabbt och utan att man behöver göra någonting åt det.
Om du inte har haft sex med någon och ingen annan har använt din sexleksak så behöver du inte oroa dig över att du skulle ha fått någon smitta. Men det är i största allmänhet bra att alltid se till att alla föremål som förs upp i slidan är hela och rena, och att det inte kan lossna färg eller andra främmande kemikalier från dem. Är man osäker på om man har fått sexleksaken helt ren kan man alltid trä en kondom över dem.
Inget att oroa sig över.
Kram,
Tessi