Min flickväns snippa
05.09.2021
Hej! Jag är en tjej, jag har en flickvän med en jätte hot snippa. Men ibland så känns det som hon inte vill visa snippan åt mig när vi har sex. Vi brukar slicka varandra men då täcker hon över hennes snippa med handen så länge jag inte slickar henne. Varför gör hon så? Älskar hon inte mig längre? Ps. Jag är 17 år och hon är 13. N G

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2021
Hej,
Utan att veta någonting annat om er än det du skriver så är mitt svar ganska enkelt. Jag tycker att din flickvän är för ung för att ha sex. Du skriver att du är 17 och hon är 13, och nej - det är inte olagligt. Men om du skulle vara ett år äldre så skulle det vara straffbart för dig att ha sex med henne - oavsett om hon går med på det eller inte. Av er två så är du den äldre och borde vara den som är mer mogen. Jag hoppas därför att du skulle vara tillräckligt mogen för att inse att det inte är okej.
Det finns en anledning till att skyddsåldern i Finland är 16 år, och det är just för att förhindra att barn blir utnyttjade av vuxna personer, och att förhindra att barn ger sig in i sådana aktiviteter som de inte är fysiskt eller psykiskt mogna till. Även om din flickvän älskar dig så är hon för ung - och om du älskar henne tillbaka så respekterar du det och förväntar dig inte att hon skall ge dig någonting som hon inte är mogen att göra.
Du skriver att hon gömmer sitt underliv, och det kan givetvis bero på massor av saker. Men på ett eller annat sätt handlar det ju om att hon vill dölja det eller förhindra att det syns. Du undrar om det beror på att hon inte älskar dig - men jag tycker att du skall försöka tänka lite mer moget på saken och inse att det inte handlar om dig utan om att hon verkligen är ett barn ännu. Hon är för ung - och er åldersskillnad är just nu för stor. Jag förstår om detta låter otrevligt, men i ditt fall (precis som i många andra liknande fall) så kanske man inte riktigt ser själv vad det är som händer eftersom man är mitt i det. Ge henne tid och rum att mogna.
Hälsningar
Tessi