Mitt bröst :(
16.12.2017
Hej
Jag har haft ont i mitt vänstra bröst i nån månad kanske. Det märks bara då man trycker på det. Det tar sjukt på kanterna runt halva bröstet. Det andra bröstet har inte sjukt. Jag kände inga konstiga klumpar tror jag. De borde inte växa mer heller. Är det bara annars sjukt? Borde jag kolla upp det? Hur och var isåfall? Boobah

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2017
Hej.
Vävnaden i brösten "lever" lite hela tiden, och påvekas av bl.a. hormoner. Du skriver att det inte borde växa mer, men brösten fortsätter att förändras även efter att de har vuxit klart. Så det kan vara helt normalt. Men det är också ganska vanligt att man kan få olika knutor i brösten som kan göra ont. I de flesta fall (speciellt då det är en så ung person som du) är det inte någonting farligt, men jag tycker ändå att du skall kolla upp saken, om inte för annat så för att du själv skall få sinnesfrid.
Du kan ringa antingen till preventivrådgivningen på din hemort, eller till hvc och boka en läkartid. Om det sedan behövs kan de skicka dig vidare på t.ex. ultraljud, men ofta kan nog läkaren avgöra på plats och ställe om det är någonting som behöver utredas eller om det är "vanlig" vävnad.
Så ring och boka en tid så slipper du fundera mer på saken sen.
Kram
Tessi