Orolig efter ”operation” av slidkransen
23.06.2021
Hej
Jag var på ungdomsmottagningen idag och tog bort en del av slidkransen som hände ut alldeles för mycket som jag störde mig på. Jag är dock nu orolig ifall det kan komma in bakterier och att det ska bli inflammerat. Vågar knappt riktig gå på toa. Vad är det som gäller efter denna ”operation”??? (Vet att jag inte får bada i sjöar, poolar etc, ha sex eller använda en tampong så länge det blöder, men när kan jag börja göra allt detta) är lite orolig och känner mig osäker när jag kan börja leva som vanligt igen Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2021
Hej,
Efter operationer i slidan är vårdföreskrifterna precis de som du skriver, att undvika att bada i pool, använda tampong eller ha sex under de första fyra veckorna efter operationen.
Det är helt normalt att det blöder eller att man har blodiga flytningar till och från under den första tiden. Dessa kommer att minska och övergå mer till vanliga flytningar efter ett tag. Var uppmärksam på vad du känner i kroppen. Om du skulle märka att du plötsligt blir mer svullen än tidigare eller att flytningarna/blodet börjar lukta illa så skall du kontakta ungdomsmottagningen där ingreppet utfördes.
Du behöver inte oroa dig över att gå på toa, men duscha gärna ditt underliv efter toalettbesöken så är du säker på att stället hålls rent.
Och om du har frågor så kontaktar du ungdomsmottagningen och diskuterar med dem.
Kram,
Tessi