65a och börja åttan...
29.07.2014
Hej, och tack till en superbra sida!
Nu är det så att jag har blivit så himla trött på min kropp!
Ansiktet har ful form, putmage, revbenen syns, undervikt, fult lockigt hår, bröst som inte existerar m.m.
Enda som jag något så när e nöjd me e väl min längd (ca 165) och mina ögon..
Vikten har jag allti haft problem med, jag har aldrig varit överviktig, men underviktig.. Nu väger jag mellan 48-50 beroende på hur mkt jag har ätit den dagen. Så siffrorna låter väl inte direkt höga, men min mage har börjat puta sedan jag slutade "arbeta", har aldrig gillat sport, endast en som jag haft möjlighet att göra, men har nu tröttnat på den också. Självklart skulle jag vilja ut å springa, träna sit-ups o sånt, men de e bara det att jag glömmer bort det elr att jag bara int ork. Att springa skulle va kul men jag vill ha nån att springa med isåfall, vilket jag int har.
Sen skulle jag gärna träna volleyboll, badminton och innebandy, de är mina favorit sporter, men de e bara det att det inte finns nån stans här i trakten som man kan utöva de här sporterna, särskilt int i min ålder.
Iallafall så är väl min största komplex över mig själv just brösten.. Trots att jag fått mens, putande mage och bara sådär allmänt börjat känna mig tjock, men ändå har de int växt nåt de senaste året/halvåret! Är så himla arg å ledsen över att de som börjar i sjuan nu i år, så till och med de har ju dubbelt så stora bröst som jag har! De har åtminstone 70a elr nåt sånt, och här kommer jag, börjar åttan med 65a, som bara går att köpa bh:ar i den storleken på endast Lindex, cubus å möjligtvis på zalando för 60 €! Annars gillar jag cubus bh:ar så de är inge större problem, men ändå, alla mina vänner har större bröst än mig, t.o.m. De som är ca 155 cm och väger typ 42! :( vet att de har lite med generna att göra, min mamma har typ 80-85C eller D-kupa, så enligt mig har hon ju inte direkt små bröst, men jag vet inte, nåja har inte så mkt mer att skriva nu så,hejdå. Tjejen utan bröst

Ungdomsinformatören Lena svarar
Storasyster Anna svarar
30.07.2014
Hej!
Tack för berömmet fina du! <3 Vi har skickat din fråga till storasyster Anna, jag sätter svaret här så fort jag får det.
Hälsar ungdomsinformatören Lena
Hello beautiful!
Vad glad jag blir då du skriver att du har egenskaper hos dig själv som du gillar, som din längd och dina ögon! Jag skall säga dig att det är väldigt få människor, speciellt unga kvinnor som inte kan se något bra med dem själva utan endast bristerna. Personligen vet jag heller inte en endaste en människa som är 100% nöjd med hur de ser ut, det finns alltid något man skulle vilja förbättra.
När man kommer in i puberteten och tonåren så förändras kroppen väldigt mycket, och i väldigt olika takt. Vissa växer snabbt på längden, andra på bredden. Vissa får stora bröst väldigt snabbt medan det tar länge för andra. Vissa får sin första mens redan som 10 åring medan den kan komma först i slutet av puberteten för andra. Väldigt varierande som sagt. Jag kan ju tillägga att då jag själv kom in i puberteten växte mina höfter något enormt (enligt mig själv då i alla fall) medan jag tyckte att alla mina vänner var så smala och fina. Då skulle jag nog lätt ha bytt ut min kropp mot en lång och smal med mindre bröst. Och det lockiga håret, skulle ha varit rena drömmen!!
Under hela min tonårstid har jag försökt ändra på min kropp och mitt utseende, jag har sett det ena felet efter det andra och aldrig blivit nöjd hur jag än försökte. Jag försökte ändra på både mina matvanor och på motionen, och tror du jag blev nöjd trots alla försök? Nej. Var det värt det? Nej. Det enda jag blev var olycklig, för att jag inte åt som jag ville äta och för att motionen inte var rolig utan ett måste. Inte blev jag nöjd med min kropp heller fastän den förändrades.
Den kropp du har idag kommer högst antagligen inte att se ut så om ett år, än mindre om 5 eller 10 år. Du står vid startlinjen av resa genom ungdomen som tillslut kommer att forma dig till en kvinna, så var inte orolig. Det är okej att känna sig obekväm och missnöjd. Och alla jämför vi oss med varandra. Jag lovar dig att det finns någon annan som kan stå bredvid dig och avundas din kropp, liksom du avundar dina kompisar. Kanske kommer du alltid vara lång och smal med mindre bröst, eller så inte. Oberoende är det viktigt att du lär dig att tycka om dig själv och ditt utseende. Alla är vi vackra på olika sätt, trots att vi inte ser likadana ut.
Mitt tips till dig angående motionen; gillar du inte att springa, träna sit-ups, gym osv, gör det då inte! Jag har försökt lära mig att tycka om det i många år, just för att få en bättre kropp, men jag har inte lyckats. Om man inte tycker om det kommer det inte att hålla i längden, som du själv märkt, och det kommer bara att få en att må dåligt. Angående volleyboll, badminton och innebandy kan jag inte hjälpa till med så mycket eftersom jag inte heller vet var det går att utöva dessa (kanske någon annan på decibel råkar veta?). Ett bra tips är i alla fall att leta på facebook efter passliga grupper, ifall du är medlem. Eller varför inte själv bilda en grupp där du söker medlemar till ett lag? Det gjorde jag själv då jag sökte dansare till en dansgrupp.
Kram
Storasyster Anna