aldrig fått orgasm
26.02.2015
Hej! Jag undrar om det är normalt att man aldrig får orgasm? Hittils har jag bara läst detdär samma, "alla kan få orgasm, du e säkert nervös vid sex eller nåt blabla". Men saken e den att jag nu varit ihop med en och samma kille i över tre år, dessutom e vi sambos oxå, vi litar på varandra fullt ut å allt e helt perfekt, känner mig bekväm naken osvosv.. men jag har ALDRIG fått orgasm, varken med killen eller när jag onanerat själv. Då har jag oxå läst mycket dethär "du tänker för mycket på det...", men nepp, dom första månaderna då vi var ihop kunde det störa mig litegrann, men sen kan det nog gå flera månader utan att jag alls tänker på det, och killen verkar inte heller bry sig. Ioch försig bryr jag ju mig inte så mycket fasst jag aldrig fått orgasm, det är ju jätteskönt ändå. Men efter allt man läst på nätet verkar ALLA utom jag kunna få orgasm, så nu undrar jag, är det verkligen så? Man blir ju nästan lite stressad när folk alltid säger att man sekärt inte har det tillräkligt skönt, dåligt förhållande, man e int bekväm, för nervös osv..
Int vill man ju bli beskylld fö de bara fö man int kan få orgasm .. ..

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej! Tyvärr tror jag inte att det är så som du har läst och hört, dvs typ att alla kan få orgasm de är bara nervösa osäkra osv. Det är ju synd att det inte är sant! För det skulle ju verkligen vara en quick-fix att lämna bort den nervositeten...
Men inget illa som inte för något gott med sig: Kvinnans kropp fortsätter att utveckla sig hela livet och man lär sig mera om sexualitet hela sitt sexuellt aktiva liv. Säkerligen därför det är många som påstår att kvinnans golden age är i 40+ åldern... Om du tänker tillbaka till dina första kyssar och dina första sexuella upplevelser så förstår du nog att det här är sant. Så ge inte upp!
Mitt råd till dej är att sök information. På nätet finns massor - men sålla lite var du läser... Det finns också nuförtiden mycket böcker i sexualitet. Och kurser! Den kvinnliga sexualiteten har väl alltid varit lite av ett tabu - ett mysterium. Tack och lov lever vi i en tidsera som är bättre än någonsin gällande detta! Många kommuner har nuförtiden anställda sexualrådgivare. Kolla om din kommun har en sådan - boka gärna tid. Man kan träffa en sexualrådgivare ensam eller gå som ett par. Det kan säkert kännas lite pinsamt först - men tro mej sexualrådgivaren har valt det här området i viljan att hjälpa andra människor och de har kursat sig för att det inte ska bli pinsamt för klienten! Det finns också sexualrådgivare på privata marknaden, ifall det skulle kännas bättre för dej.
Sen när det kommer till själva sexet. Våga leka - våga prova! Det finns många sexleksaker som ni kan prova. Våga prata med din partner - berätta vad som känns bra eller visa honom handgripligen med dina egna händer hur du vill ha det. Finlands främste sexualterapeut lär ge som råd åt männen: att de ska ha sex med sin kvinna med munnen och händerna och inte med penisen... Det tror jag att det är få män som vet!
Lycka till!    Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare