Är de nåt fel på mig??
01.10.2014
Hej! Jag är en tjej på 13 år som är osäker på sig och osäker över sin kropp, mina bröst stör mig riktigt mycket. Mitt ena bröst är helt platt och de andra är i storlek B och runt, och sen vågar jag aldrig visa mig naken på simning när vi duschar för jag ser jätte konstig ut, sen har jag massa brister runt bröstvårtorna och ut.. Men om bröstvårtorna, här är en till fråga, varför är mina bröstvårtor så fluffiga, utåtstående och vita? Aldrig sätt nån ha såna förr. Och varför har jag bara en typ såkallade butterfly på min slida? Är de nåt fel med mig? Tacksam för svar!
Vanligtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.10.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej.
Förlåt att du har fått vänta så länge på svaret på dina frågor. Därför svarar jag nu lite åt dig, så kan ungdomsliv fylla på sen om de känner att det fattas någonting.
Som du har hört massor av gånger förr så utvecklas alla i olika takt och enligt olika mönster. alla ser vi ju lite olika ut redan från början och under/efter puberteten blir skillnaderna ännu tydligare.
Du skriver att dina bröst är olika storlek. Det är ju ett ganska vanligt problem, och på nästan alla flickor/kvinnor är det ena bröstet större än det andra. Nu är du ju ännu så pass ung att dina bröst antagligen kommer att ändra ännu innan de vuxit klart. Sen då du är lite äldre och man kan anta att du har vuxit färdigt så kan du besöka en läkare OM dina bröst ännu då skulle vara väldigt olika storlek. I sådana fall kan läkaren vid behov fatta beslutet att du kan få operera dina bröst "gratis". Men det är alltså inte aktuellt ännu, eftersom det mycket väl kan ändra av sig själv ännu. Bröstvårtornas form och färg ändrar också under puberteten. Färgen bestäms t.ex. av pigmentet i kroppen - vissa har ljusare och andra mörkare och det är inte så mycket man kan göra åt den saken. Då bröstvårtorna utvecklas är det vanligt att det först är vårtgården som växer, och själva vårtan kommer ikapp först senare. Jag tror det kan vara så du menar att dina bröstvårtor ser ut då du beskriver dem som "fluffiga". Men jag tror att de kommer att ändra utseende med tiden.
Hudbristningarna som du skriver att du har runt bröstet är också vanliga. De uppkommer då någonting växer mycket på kort tid, t.ex. under puberteten eller om man snabbt går upp i vikt. Man kan få bristningarna nästan var som helst på kroppen, men vanligast är kanske just brösten och låren eller rumpan. De bleknar med tiden och är ingenting att bekymra sig över.
Med "butterfly på din slida" antar jag att du menar blygdläpp? Kanske menar du att de inre blygdläpparna är olika storlek och att den ena är mer synlig än den andra? Under puberteten förändras även flickornas yttre könsorgan och de inre blygdläpparna blir mer synliga. Det är helt normalt att inte heller blygdläpparna är lika stora (precis som brösten), och alla könsorgan ser olika ut. Men precis som med dina bröst så tror jag att också ditt underliv kommer att förändras ännu.
Så det enda, och bästa rådet jag har till dig är att helt enkelt ta det lugnt och vänta. Med tiden kommer din kropp att utvecklas mer, och det är svårt att säga i nuläget hur den kommer att se ut då den är "färdig". Jag förstår att det kan kännas jobbigt att duscha tillsammans med andra flickor om du känner dig osäker på din kropp, men du skall veta att alla de andra flickorna också har saker som de är osäkra på och kanske skäms över. Så sluta bekymra dig och slösa tid på det. Du är helt normal och fin precis som du är!
Många kramar
Tessi
Hej!
Tack för din fråga.
Du är i den åldern när det händer mycket i kroppen. Kroppen formas från barn kropp till en ung kvinnas kropp. Jag har full förstålese att du är osäker över din kropp. Du nämner att du upplever att du har en sk butterfly på din slida och om det är ngt fel på dig. Det finns en stor naturlig variation av hur underliv kan se ut. Därför behöver man sällan oroa sig för att något ska vara fel. Underlivets yttre delar slutar att växa när man kommit ur puberteten, oftast i åldern 18-20 år. Du skriver att din ena bröst är helt platt och den andra är betydligt större storlek B. Bröstens utseende är väldigt varierande. Vissa har stora bröst, andra har platta bröst, vissa har stora utstående bröstvårtor osv. Bröst kan också vara olika och allt detta är naturligt. Om du känner oro över förändringarna i kroppen kan du gott och väl boka tid till skolhälsovårdaren och prata med henne. Hon är sakkunnig och kan ge dig goda råd och eventuellt rådgiva dig vidare. Källa Umo.se.
Trevlig höst , sköt om dig!
Tiina Palonen /Ungdomsinformatör /www.reimari .info