Är det ngt farligt?
19.06.2023
Hallå, nyligen har jag märkt konstiga saker i skrevet med mitt pubis hår. Det har känts strävt och från vissa vinklar har den en vit/gråaktig nyans. Vet inte om det är någon bakterie som grott eller om det är något farligt. Är orolig men vågar inte söka hjälp för tycker det är skämmigt. Har ni nån aning om vad det kan vara och om det är något farligt. Hypokondriker

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2023
Hej,
Tyvärr är det inte så lätt att veta vad det kan vara bara på basen av det du skriver. Har du några andra symtom vid området? T.ex. klåda? Du skriver att det känns strävt och har en vit/gråaktig nyans, och jag får då uppfattningen att du menar själva huden under könshåret?
Det finns väldigt många olika eksem och hudåkommor som kan dyka upp vid pungen/ljumsken, men behandlingen är i stort sett den samma till att börja med. Jag tycker att du skall börja med att duscha området med bara vatten varje dag så att huden är ren. Efter det torkar du huden ordentligt. Använd inte så tätt sittande kläder så att fukt stannar kvar i området utan helst löst sittande kalsonger och t.ex. shorts som gör att svetten slipper bort, så att du inte hela tiden går omkring med våta eller svettiga kläder längst in mot huden. Speciellt nu då det är vart ute så lönar det sig att byta kläder om man blir svettig, och att inte heller gå omkring i våta badbyxor.
Ibland försvinner dessa hudåkommor av sig själv, men det beror givetvid på vad som är orsaken. Jag tycker att du skall testa att hålla god hygien under den kommande veckan, tvätta dagligen och byta kalsonger. Om inte problemet försvinner så tycker jag att du då skall besöka hvc och diskutera med en läkare.
Jag tror inte att det är någonting allvarligt men det kan ändå vara någonting som behöver någon form av behandling om det inte försvinner av sig själv. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att gå till läkaren och tala om/visa upp ett så privat område men du kan vara helt säker på att läkaren ser människors könsdelar varje dag och att läkaren själv inte tycker att det är vare sig pinsamt eller konstigt. Det är ju därför det finns läkare och sjukvårdspersonal för att det skall finnas någon man kan vända sig till om man behöver hjälp.
Så testa först själv, men om det inte försvinner eller förbättras inom den kommande veckan så kontaktar du hvc.
Kram,
Tessi