asymmetriska bröst
26.02.2015
Har olika stora bröst, och ganska så stor skillnad på dem. Bryr mig inte hur de ser ut eftersom jag redan är i ett stabilt förhållande och pojkvännen gillar mig som jag är, och jag med för den delen. Men hur dom KÄNNS är det värre med. Ena finns ju knappt där medan den andra är mycket stor och hängigare, känns tung på nåt sätt, typ sådär äkligt och svettigt under den. Sen finns det ju inga bhn ssom passar, finns ju såna man kan plocka ut och lägga till kuddar i, men det hjälper bara pikulite, skillnaden e för stor. Och nu har jag bara hört dedär samma att de e bara att lära sig att vara nöjd med sin kropp blabla, så snälla...
Jag är förövrigt nöjd med allt annat, även fasst jag är lite överviktig åsådär e ja nöjd, men brösten KÄNNS helt enkelt skitäckliga, vet int nån storleksskillnad på dem, men bhstorlek brukar jag ha 85D på, och på det mindre bröstet brukar jag få stoppa i så mycket i "fickan" som det bara går, och ändå lämnar det riktigt tomt i den kupan. Bhn dras åt sidan och jag får gå och dra i den hela tiden. Jag lider verkligen av detta.. nu har jag ändå sen jag var 15 velat operera, men länge oxå försökt bli nöjd med dem, vilket inte har lyckats. Fasst jag är nu HELT säkee på att jag SKA operera. Ingen skillnad om de gör dem större eller mindre eller hur de gör, bara de blir likadana. Fadst jag vet int hur man går tillväga. Vem ska man kontakta? HVC? Har hört att man kan få så att man int behöver betala allt själv heller om de e så att de räknad som en missbildning, e de sant?
Men ja, vem dka man böja med att kontakta? Och ifall man ska betala allt själv, vad ligger priset på och var görs sånahär operationer? Tack på förhand snälla

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.03.2015
Hej.
Som du säkert har hört så är nästan alla bröst lite olika stora, ca 80% av alla kvinnor har olika stora bröst. Men på basen av det du skriver förstår jag att det i ditt fall inte rör sig om någon liten pytte-skillnad utan en storleksskillnad som är synlig.
Precis som du skriver så har man i de fall där det rör sig om en medfödd "missbildning" (då t.ex. det ena bröstet inte utvecklats) eller till följd av en sjukdom (t.ex. bröstcancer) rätt att få operationen betald. I dessa fall börjar man med att boka tid till en vanlig läkare, som sedan kan remittera dig vidare till en kirurg som kan fatta beslutet om vad som skall göras. Problemet med operationerna som görs inom den offentliga vården är att köerna är långa och att man kan få vänta ganska länge på operationen. Ett annat problem kan vara att alla läkare inte förstår vilket stort problem det innebär för patienten med olika stora bröst, ibland kan önskemål om bröstoperation uppfattas som att patienten är en ytlig bimbo - trots att det ju inte alls är fallet. Det gäller att stå på sig och att ärligt berätta för läkaren hur man känner, precis som du gjorde i ditt mail.
Ett annat alternativ är att operera brösten privat, då kan priset variera mycket, nu då jag snabbt kollade igenom priserna så rör de sig mellan 6.000 och 10.000 euro. Om man opererar sig privat så ersätter FPA endast en liten del av kostnaden. Det kan dock löna sig att kolla upp vad du har för försäkring och ifall denna eventuellt skulle täcka en operation.
Så mitt råd till dig i nuläget är att boka tid till en läkare och diskutera saken med hen, och att kolla upp vad du har för försäkring. Det är antagligen en fördel att du redan är 22 år, eftersom operationerna sällan utförs på väldigt unga kvinnor. Och det talar till din fördel att du verkligen har försökt acceptera din kropp, men alltid lyckas det inte och då skall man göra någonting åt saken.
Lycka till!
Kramar
Tessi