behöver jag oroa mig?
05.11.2023
Hej, jag har en liten boll(?) på inre sidan av min vänstra blygdläpp
den är fast och är typ lite mindre än en millimeter. Den har varit där så länge jag minns, och har aldrigt varit ett problem när jag masturberar, men det är obehagligt att rära på den. Jag är inte så orolig pga den, för att jag har haft den så länge men jag undrar vad det skulle kunna vara och om jag behöver fara till en läkare för att reda upp?
(Har aldrig varit till gynekolog och är livsrädd) ja e int emo jag lovar????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2023
Hej,
Det är inte lätt att svara på vad det är eftersom jag inte vet hur "bollen" ser ut. På basen av det du skriver så låter det som att det kan vara t.ex. ett födelsemärke, en mollusk eller en talgkörtel eller aterom. Du skriver att den har varit där så länge du minns, så det finns ingen anledning att tro att det skulle röra sig om någonting farligt eller allvarligt. Har du, eller har du haft några liknande "bollar" någon annanstans på kroppen?
Du skriver också att det är obehagligt att röra vid den, men beror det på att du tycker att det är obehagligt att den helt enkelt finns där eller att du känner t.ex. smärta eller klåda då du rör vid den? Kan du förklara på vilket sätt det känns obehagligt?
Med tanke på din ålder och på att den har varit där länge så tror jag ju inte att vi behöver fundera över risken för att det skulle vara en könssjukdom utan min gissning är att den är helt ofarlig. Det du kan göra är helt enkelt att följa med och OM den skulle förändras på något sätt så får man ta ställning till saken pånytt men annars är det nog bara att leva vidare, och då kan du visa den för gynekologen/barnmorskan den dag som du besöker en men det är inte någonting som du behöver boka en tid för i detta skede. Om det är någonting som du oroar dig över så kan du också ta upp saken med t.ex. din skolhälsovårdare eller med en förälder - men jag tror som sagt inte att det är farligt.
Kram,
Tessi