Besvär med underlivet
17.12.2014
Hej jag har haft problem med underlivet då jag har haft extem klåda, svulnad och illaluktande flytningar. Har även fått sprickor runt slidöppningen och blivit väldigt torr! Kände det för första gången i augusti med sedan har det kommit och gått med några veckors mellanrum! Vad kan de va för fel?
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2014
Hejsan, jag ska kolla upp saken med en av våra experter. Men det låter nästan som att du kanske har fått svamp. Sen om det är ganska så torrt där så kan du prova med en olja tex Ceridal som finns på Apoteket receptfritt. Massera in lite olja varje dag i hela underlivet. Det finns olika receptfria medel mot svamp också men det kan de bäst ge tips om på Apoteket när du förklarar dina symtom. Det finns ju både vagitorer som man för in i slidan och så finns det också tabletter som man tar via munnen. Diflucan heter en som man tar via munnen. Den får man utan recept på Apotek.
Naturell youghurt brukar vara ett bra tips. Eller några droppar tea-tree olja på ett trosskydd som får vara i trosan över natten. Det har ju en ganska så speciell lukt av trea-tree olja så du kanske inte vill ha det på dagen.
Jag sätter in expertens svar här under så fort jag får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
HEJ och förlåt att du måste vänta såhär länge på svaret!
Jag tror att du har en lite långt gången svampinfektion samt dålig balans med dom goda bakterierna i slidan. Klåda och rikliga flytningar hör ihop med svampen, men illaluktande flytningar tyder på en bakteriell infektion, som i sig är rätt så ofarlig, men besvärlig för den som har det. :/
Om du inte ännu har hunnit prova med nåt, så kunde du köpa på apoteket receptfritt tex Canesten Combi- förpackning, som innehåller en stycke vagitorie (alltså en liten pillerliknande som man för in i slidan) samt salva som man kan smörja yttre genitalier med för att underlätta klådan. Salvan kan du använda i en vecka varje dag, och har du en pojkvän som du har haft samlag med, bör han använda salvan i en vecka också för att bota eventuell smitta, som han kan ha helt utan symtom.
Två dagar efter att du satt in vagitorien, så kan du använda tex Lactal, som du också får utan recept, dessa vagitorier hjälper slidan att återhämta balansen med bakterierna och hjälper dig att bli kvitt med illaluktande flytning.
Efter all behandling kan du börja använda Ceridal intimolja, även receptfri, varje dag efter underlivstvätt. Detta för att skydda slemhinnor i fortsättningen, de kan bli ganska torra efter behandlingarna.
Om symtomen sen ännu fortsätter, bör du besöka en gynelokog för att få starkare medicin.
Hoppas du får hjälp, och Gott Nytt År på dig :)
Mvh, barnmorska, sexualrådgivare Kristiina