Bleka underlivet
28.09.2014
Hej, skulle vilka bleka analen för gillar inte det mörka, har läst runt och hae sett man kan bleka med hårblekningsfärg. Hjälper det ? Julia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej.
Att bleka sitt underliv är en trend som fått sin början i porrfilmsindustrin, och precis som många andra trender (och missuppfattningar) som fått sin början inom denna industri är det varken hälsosamt, naturligt eller nödvändigt. ALLA människor har mörkare hud kring ändtarmsöppningen (precis som huden är mörkare på bröstvårtorna).
På olika diskussionsforum på nätet har människor missuppfattat dethär och tror att den mörkare huden beror på smuts eller slaggprodukter från avföringen, men det är alltså inte sant. Huden kring anus och på blygdläpparna är mörkare därför att det finns mer pigment i dessa områden. Så den mörkare huden har alltså ingenting att göra med att man är ofräsch eller smutsig, utan att man är helt normal och att kroppen fungerar som den skall.
Om du trots allt överväger att bleka ditt anus så rekommenderar jag strakt att använda produkter som är ämnade för dethär, d.v.s. inte produkter ämnade för att bleka hår eftersom det är mycket svårt att på förhand veta hur den känsliga huden kring anus reagerar på dessa produkter som kan variera mycket i styrka och sammansättning. Det finns sajter på nätet därifrån man kan beställa produkter som åtminstone utger sig för att vara anpassade för just detta ändamål. Det sorgliga är att även dessa sajter hävdar att huden är mörkare p.g.a. smuts - vilket med andra ord innebär att de som säljer produkten antingen blåljuger eller är okunniga. Det är synd att denna trend gör någonting som är alldeles normalt och friskt till någonting man skall känna sig osäker och ofräsch över. Så mitt egentliga råd skulle vara att strunta i analblekningen och bara ha sex med människor som faktiskt vet hur ett underliv skall se ut på riktigt.
Var stolt över dig själv och acceptera dig som du är, det är viktigare för sexlivet än att ha rätt nyans på ändan.
Tessi