Blöder när jag blir våt
07.01.2014
Ok jag är alltså en tjej på 16 år. För inte så länge sedan var tanken att jag skulle ha sex för första gången. Allt gick bra tills vi skulle övergå till penetrerat sex. Det gjorde ont så vi slutade direkt. Grejen var att jag upptäckte dagen efter att jag blödde rejält, vilket jag inte trodde var konstigt eftersom det var första gången. Men varje gång min pojkvän eller jag själv onanerat efter den händelsen (dvs snart två veckor sedan) har jag börjat blöda extremt mycket? Skulle kunna säga att jag blöder när jag blir våt. Det våta omformas alltså till blod. Så det är verkligen blod överallt. Vågar inte heller försöka ha sex igen eftersom det känns inte så fräscht skämt och sido. Vad kan detta bero på och vad ska jag göra? Anonym
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
07.01.2014
Hej på Dig!
Ingen fara vännen! Jag tror att första gången har du fått ett litet sår nånstans på dina slemhinnor, och detä därifrån du blöder nu. Dessa små sår kan ibland ta en tid innan de försvinner, och de kan blöda ganska mycket ibland.
Att du blöder då du blir våt, beror på att då man blir upphetsad, så ökar blodvolymen massor i underlivet, och i och med att du har såret där, blöder det just då du blir upphetsad.
Detta är absolut inte nånting farligt, men, skulle vara bra att låta underlivet helt vila nu i en eller två veckor. Försök se med en spegel om du hittar varifrån blodet kommer. Hittar du, så kan du smörja det med Bepanthen-salva som du kan köpa på apoteket utan recept.
Då ni följande gång har samlag el dylikt, skulle det vara bra att använda nån sorts glidmedel. Vanlig bassalva går bra. Om du tar p-piller, kan du använda Ceridal-oljan (fr.apoteket utan recept), men använder ni kondom, så ta vanliga bassalvan då eller nåt tex fr apoteket, tex Amoa-serien är bra. Ceridal passar ej med kondomen.
Oroa dig inte, sånt kan hända och det blir absolut och säkert bra!
Mvh, barnmorska/sexualrådgivare Kristiina