''bölder''
07.02.2014
Hej.
jag har märkt att jag har 1 put eller en liten ''böld'' på utsidan av underlivet. Den står lixom ut och är öm. jag tror de är var innuti den men har ingen aning! är jätte rädd de är någon könssjukdom för jag fick den några dagar efter jag miste oskulden.. eller så funderar jag om de är pga. att jag rakar bort allt hår? ingen aning men är livrädd..

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.02.2014
Hej!
Det låter som en vanlig "finne". Eller alltså egentligen är det en inflammerad talgkörtel. Det finns talgkörtlar över hela kroppen, de ska hjälpa till att hålla huden mjuk och smidig, men av samma orsaker som man kan få finnar i ansiktet eller på skinkorna, så kan man få dem i underlivet. Tjejer kan ha dem i hela underlivet, men speciellt på och liksom i de yttre blygdläpparna, killar har dem på snoppen eller pungen. Det är vanligt och inget att varken skämmas för eller oroa sig för. Det är alltså högst troligen en "pormask" som täppt till talgkörteln och så blir det var inuti den. Du ska inte göra något åt den, bara låt den vara. Om den nu blir riktigt svullen och du inte kan sitta för att den ömmar, så kan du försöka försiktigt att punktera den med en kokt nål och klämma ur varet med superrena händer.
Alternativt är det istället en inflammerad hårsäck. Det händer väldigt ofta när man rakar underlivet - och är en av orsakerna till varför det är så himla dumt att raka bort allt könshår. I många fall börjar hårstrået dessutom växa inåt istället för ut och då kan det bli besvärligt. Inflammationen beror på att när man rakar eller rycker lös hårstråna från det känsliga och tunna området på blygdläpparna och venusberget, så skapas småsmå sår - där bakterier kommer in. Samma sak som för inflammerad talgkörtel gäller här, låt det vara ifall du bara kan. De brukar nog gå om av sig själva på en vecka eller två. Men osåras det väldigt mycket måste du visa upp det och eventuellt få antibiotika för det. Vi skulle rekommendera att inte raka underlivet så mycket - åtminstone att läsa hur man borde göra det i så fall på våra infosidor om hårborttagning.
Troligen har det inget alls att göra med att du hade sex. Blir det fler knölar kan det tänkas vara frågan om någon könssjukdom, även om de flesta av dem har längre inkubationstid, och då ska du gå och kolla upp dig. Obehandlade könssjukdomar är inte att leka med. Vissa smittar även fastän man använder kondom, eftersom kondomer inte skyddar precis all hud som rör vid hud och slemhinna som rör vid slemhinna i underlivet.
Hälsar ugndomsinformatörerna Liselott och Sanna