boll
26.12.2014
Jag har haft en "boll" på "kullen" där nere och den var ungefär 2cmX2cm och då jag knep på den så bokstavligen sprutade det ur den och jag kunde knipa i den hur många gånger som helst och det sprutade vitt ändå. Vad kunde det vara och är det farligt? jsksns

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2014
Hej, jsksns
Det låter som att du haft en finne eller som en liten böld där. De kan ju komma även där nere. Jag ska ännu be vår hälsovårdare att ge dig mera svar, men hon har ännu semester. Hon kommer den 14.1.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej! Precis som Sanna så tror jag också att du har haft en finne eller liksom en infekterad hårsäckskörtel som är "bollen på kullen" för dej. :) Såna här små hudinfektioner kommer lätt. Jag hoppas att den nu har försvunnit i och med att du tömde den. Såna här kan man bra tömma med rena händer. Tvätta händerna med tvål innan och försökt hålla det infekterade området rent i några dagar eftersom det ju vid tömningen lämnar ett litet hål som lätt kan infekteras igen. Du kan gärna torka av med sårputsmedel ex Septidin i några dagar efteråt.
Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska-hälsovårdare