boobs
07.01.2014
Hej, om man vill veta en tjejs bh storlek och hon int säger kan man på nåt sett kolla vad hon har när man pratar med henne typ, javet ungefär hur b är men är de stor skillnad till c? Om du förstår mig :) Ollon

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
14.01.2014
Hej!
Först, vi kan inte låta bli att fråga: varför vill du veta det ;)? Tänkte du köpa BH i present åt flickvännen, så visst - men tänkte du bara försöka ha bättre koll på bröststorleken hos tjejerna i skolkorridoren och för att kunna visa dig kunnig inför kompisarna, så vill vi bara påminna om en sak: Tänk om killars snoppstorlek också skulle synas lika tydligt som tjejernas bröststorlek och tjejerna skulle sitta i korridoren och bedöma killarna som går förbi? "Ja, han har nu bara en glasspinne, vad tror han att han kan göra med den där - har väl inte kommit in i puberteten ännu heller..."
Nå, visst vet vi att tonårskillar är nyfikna - bröst kan ju vara nästan magiska (för killar i alla åldrar, btw). Kanske för att ni inte har några själva, kanske för att det är en social överenskommelse att bröst är sexiga - bland vissa urinnevånare i Afrika är inte bröst sexigt alls - kanske för att världen överlag är så bröstfixerad nuförtiden? De försöker ju till och med sälja tvättmedel med att visa ett par tygklädda bröst i mitten av bilden i reklamen... Men okej, nyfikenhet är hälsosamt, så vi ska förklara lite hur det här med BH funkar. Fast vi har massor med mera info om det här också på sidorna om Bröst här på Decibel, så läs mera där också sedan.
När man ska köpa BH, så borde man först veta vad man har för omkrets runt bröstkorgen strax under bysten och så runt bröstens högsta punkt och runt ryggen. Omkretsen runt bröstkorgen blir siffran i BH-storleken, tex är 75 vanligt. Skillnaden mellan de två måtten blir kupan, så om man tex har 15 cm skillnad, så ska man ha en B-kupa. Men eftersom alla BH:ar har lite olika modell (beroende på allt från sort till tillverkningsland), så kanske en tjej kan ha både 80A och 75B (=om man lägger till mer band runt ryggen behöver man kanske mindre kupa). En push-up eller balconette-modell gör också att brösten ser större ut än de gör tex i en sport-BH, såklart. Och i en hel del så finns det antingen inbyggd stoppning eller fickor så att man kan lägga till stoppning. Det är väl främst för de tjejer som får dåligt självförtroende av alla ytliga killars kommentarer om att de ser ut som plankor...
Därför är det nog lite svårt att kunna se på en tjej hur stor kupa hon har. De som jobbar i BH- eller klädaffärer brukar nog bli skickliga på det med tiden, men en vanlig kille får nog nästan bara hoppas på att han en vacker dag visar sig värd att få veta denna intima hemlighet av en tjej - och kanske med tiden får en uppfattning om storlekar på basen av att ha fått förtroendet att kika på lappen i flera flickvänners BH:ar genom åren. ;) Jämför bara: skulle du berätta för en random tjej hur lång snopp du har eller vad du har för omkrets vid penisroten? Och har hon med det att göra egentligen - längden berättar väl absolut ingenting om hur duktig älskare du är, eller hur?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena