Bränner i underlivet
17.06.2023
Hej! Jag har ätit 5 svampkurer på ett halvår och smort med olja, lokalbehandlingskrämer, men alltid drabbas jag och min sambo med samma problem, huden blir torr, svider, spricker och kliar. Det gör ont vid samlag, bränner till även om man är upphettsad. Tidigare inte varit ett problem men hållit på nu senaste halvåret. Om det är svamp hur kan inte kurera fungera och komma tillbaka så snabbt, eller är det bara skavsår, men förstår inte heller varför det skulle vara så svår att bota trots uppehåll och skötsel av de sjuka områderna. Är det något av följande: svamp och skavsår eller finns det annat man kan drabbas av och vad ska vi göra för att slippa problemen. Har testat för könsjukdomar då ja började me p-piller och hade inga, och inte heller varit problem med pillerna inte skulle passa, inte varit någon extra biverkning allt har fungerar precis som vanligt Fundersam tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2023
Hej,
Tyvärr är du långt ifrån ensam om detta problem. Om du läser i bipacksedeln för dina p-piller så brukar det också finnas nämnt om svampinfektioner, men det kan ha flera olika orsaker så det beror inte nödvändigtvis på p-pillren som sådana. Det kan vara så "enkelt" som att det beror på att din pojkvän får utlösning inuti dig (om ni tidigare har använt kondom). Sädesvätskan har ett väldigt basiskt pH-värde medan slidans pH-värde är surt, så det kan lätt leda till att pH-balansen och bakteriefloran blir fel i underlivet. En sak ni kan testa är därför att han inte skulle få utlösning inuti dig på ett tag utan dra sig ur innan han kommer. Det innebär inte att ni alltid i fortsättningen måste göra så, men kanske ett tag tills balansen i ditt underliv har stabiliserats.
Jag utgår ifrån att även din pojkvän är testad för könssjukdomar, eller att du blev testad/undersökt först efter att ni två började ha sex och att ni efter detta bara har haft sex med varandra. I vissa fall kan t.ex. kondylom ge liknande besvär dom de som du beskriver. Har du besökt preventivrådgivningen nu då du har haft upprepade besvär? Om du inte har gjort det så kanske det skulle vara bra att du kontaktade dem så får ni diskutera dina symtom. Vid behov kan de lägga remiss till en bakterieodling så man får det bekräftat att det faktiskt är svampinfektion. Risken med att man går själv till apoteket och handlar medicinerna utan att ha rådgjort med läkare/barnmorska/hälsovårdare är just den att man behandlar sig för fel sak och att man då inte får den hjälp man egentligen behöver. Om det är svampinfektion så är det bra om även din pojkvän skulle behandla sig med salva, för trots att inte svampinfektion är en könssjukdom så kan det i vissa fall handla om att killen också har det och då kan det leda till att man fortsätter smitta varandra fram och tillbaka.
Det är också värt att fundera över vilka mediciner du äter i övrigt. Vissa mediciner som man äter regelbundet kan ha ovanliga biverkningar som kan påverka slemhinnorna. Så OM du äter andra mediciner regelbundet så lönar det sig att du läser igenom bipacksedlarna på dessa. Även om medicinen används för någonting helt annat så kan det ibland orsaka problem i andra områden av kroppen.
Jag skulle också rekommendera att ni alltid använde glidmedel då ni har penetrativt sex. Både för att minska friktionen och påfrestningen på slemhinnorna och för att dina problem kan bero på torrhet i underlivet. Torrhet i underlivet handlar inte nödvändigtvis om att man inte skulle bli våt då man är upphetsad, utan mer om att slemhinnorna hela tiden är lite för torra. Det är givetvis också viktigt att du tvättar ditt underliv med vatten alltid efter att ni har haft sex. Ingen tvål i underlivet (inte heller sådan som utger sig för att vara "speciellt anpassad för underlivet") eftersom alla tvålar torkar ut huden.
Jag förstår din frustration och att det just nu känns som att ingenting hjälper, men det kommer inte alltid att vara så. Det viktigaste just nu skulle vara att kolla upp med preventivrådgivningen så att du får svar på om det faktiskt är svamp eller någonting helt annat. Sedan får du försöka bygga upp underlivets "självförsvar" igen genom de metoder som jag skrev. Det är också viktigt att du står på dig och fortsätter att be om hjälp om situationen inte blir bättre. Du skall inte behöva ha det såhär.
Jag hoppas att det löser sig.
Kram,
Tessi