Bröst
25.01.2014
Heej! Älskar denna sida ibland sitter jag bara i mitt rum och läser olika frågor! Jaa men detta är min fråga! :
- Jaa alltså har en köl i båda brösten och ibland när jag ligger på magen tar det ont.. och är 12 år fyller snart 13 :D ( Har under 79 cm och ovan 85 cm) Använder bh-storlek 65 A är det bra eller? Min syster började använda för sent så hennes är inte runda! Vill inte vara elak! men vill inte ha såna. Snälla svara på denna fråga:D ÄÄÄÄÄÄlskar denna sida <3 H. Meeee! :D <3 Meeee! :D <3

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.01.2014
Hej Youuuu :D <3!
Först: tack för berömmet! Jätteskönt att höra att du gillar sajten och jobbet vi gör! Och härligt att du brukar surfa runt på sidorna - vad smart, tänk vad mycket livsvisdom och nyttig kunskap du lägger bakom örat inför den vackra dag du eventuellt behöver det :D
Vet du, det där med att brösten känns ömma när man ligger på dem och att det känns som knölar inuti dem är helt normala tecken på din pubertetsutveckling. Det brukar vara så, både när de börjar växa och när det gör så kallade växtspurtar - precis som alla andra delar av puberteten så kan det ske i "knyckar". Att det känns som en eller flera knölar i dem är för att både mjölkkörtlarna och fettreserverna i dem börjar utvecklas och växa - och då kan det just också göra lite ont när man trycker på dem. Men det är absolut inget farligt och det brukar nog gå om på någon månad. Det är också vanligt att brösten är lite strutiga i början, så att det är mera vårtgården (det rosa runt vårtan) som är stort jämfört med resten av bröstet, vanligt att de växer i olika takt och vanligt att de känns knöliga emellanåt.
När det gäller BH så låter nog 65A bra just nu - men ta ändå och kolla allt det vi redan skrivit om hur man hittar en BH som passar bra. För dina bröst kommer ju att utvecklas en del ännu, så det gäller att hänga med i svängarna och byta till större BH när det behövs. Det är nog som du säger, att om man inte börjar med BH när man behöver det, så kan de bli lite "sorgsna" utan sitt stöd. Fast det beror nog också väldigt mycket på generna - bröst börjar nog ändå mest se ut så som det var "förprogrammerat" av Moder Natur att de skulle göra. Men man ska ju inte heller ha för liten BH, eller BH-banden för hårt spända, eller fel form så att det inte smickrar så som det kunde göra. Så kolla våra infosidor under Bröst!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott