bröst
17.07.2014
Hejsan Decibel.
Något jag verkligen älskar är när min kille suger på mina bröst men min fråga är om det är dåligt, eller kan något hända. är det skadligt eller helt ofarligt?
Sen vill jag också säga att jag fått röda streck runt brösten. Vad beror det på?
tack för en bra sida. fundersam.

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
17.07.2014
Hej fundersam.!
Det är helt ofarligt att din kille suger på dina bröst. Bara att fortsätta om det känns bra för båda. :)
De röda strecken runt brösten är troligen bristningar. Hudbristningarna uppstår ofta speciellt i puberteten och de beror på att huden sträcks ut snabbare än den hinner anpassa sig. Kroppen växer så mycket att huden inte riktigt hänger med. Troligen fick du bröst så "snabbt" att huden inte hann stretcha ut sig, utan "sprack" istället, men det är ju inte genom alla hudlagren. Detta händer ofta just på brösten hos tjejer, men bristningarna är vanliga också på lår och höfter. Hudbristningarna kan se lite olika ut hos olika personer, vissa har just tunna röda streck, medan andra kanske har korta, ljusa och hudfärgade istället.
Tyvärr kan man inte göra något åt de här bristningarna. Det bästa du kan göra är att använda riktigt bra och stödande bh:n och gärna också smörja huden med fuktighetskräm så att den hålls mjuk och får näring. Om du sportar ska du förstås använda en sport-bh så att brösten stöds ordentligt. Torrborstning och kroppspeeling kan hjälpa till en del, för då påskyndas cellernas nybildningsprocess och det gör att nya celler bildas som gör att bristningarna börjar försvinna. Torrborsta kan du göra varje dag före duschen men peeling ska du inte använda mera än max en gång i veckan annars kan huden bli irriterad. Viktigt att använda bodylotion efter duschen varje gång! Både för att förebygga att det kommer mera men också för att bleka och jämna ut de som finns. Du kan bra använda en svamp att orrborsta med och kroppspeeling hittar du i alla varuhus åtm, men man kan också blanda egen med matolja och socker.
Det är jättemånga tjejer som har likadana bristningar och det är inget att skämmas för. Strecken blir nog ljusare med tiden och för de flesta syns de knappt efter några år.
Sköt om dig och fråga gärna mera om du funderar över något!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna