Bröst problem
22.06.2023
Jag märkte nyss att mina bröst kliade så tog av mig bh:n och såg massa röda stora utslag över båda brösten, över ett stort område på båda brösten. Vet inte om det är något allvarligt eller om det är normalt så önskar få svar så snart som möjligt och hoppas att ni vet vad det är. Rädisa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2023
Hej,
Det är JÄTTEsvårt att veta bara på basen av din fråga vad dina utslag kan bero på, eftersom det finns massor av olika anledningar till att man kan få utslag på huden. Men de allra flesta är helt harmlösa och försvinner av sig själv. Nu då det är sommar och varmt så kan det t.ex. bero på att du har använt en bh/bikini som inte andas så mycket så att du har gått omkring med en fuktig bh mot huden. Om du har simmat i havet/sjön där det kan finnas alger så kan det också vara en reaktion på det, eller om du har t.ex. en ny bh/bikini så kan det vara en allergisk reaktion på något i den (kläder är ofta behandlade med olika ämnen, så det kan vara bra att tvätta nya kläder innan de används.)
Det du kan göra är först och främst att tvätta huden med vanligt vatten, undvik tvål eftersom man inte vet vad utslagen beror på och tvål lätt torkar ut huden. Om utslagen kliar så kan du smörja dem med hydrokortison som du kan köpa receptfritt från apoteket. Då brukar de flesta utslag försvinna på ett par dagar.
Men om utslagen blir värre, om området blir större eller om de inte försvinner så rekommenderar jag att du besöker hvc och visar dem för en sjukskötare som kan ta ställning till saken.
Kram,
Tessi