Bröstcancer???!
20.01.2014
Hej! Idag märkte jag att jag har typ något konstigt i vänstra bröstet, och det gör ont när bh:n trycker på :( Kan ett barn ha bröstcancer? Eller vad kan detta bero på? (Sådär random så är det bröstet lite större än det andra, heh. Är det normalt?) orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.01.2014
Hej orolig!
Neeej, det är INTE bröstcancer! Det är högst troligen en av två saker: vanlig naturlig pubertetsutveckling eller en "finne".
Se, när man genomgår puberteten, vilket ju tar flera år och inte alls är färdigt i och med att man fått mens, så utvecklas ofta brösten "i knyckar" precis som att man tex kan dra i längden massor över en sommar. Det här gör att brösten kan kännas lite knöliga, ömma, konstiga och till och med i vissa fall under vissa perioder riktigt bulta eller värka. Framförallt knöliga, för att såväl fettvävnad, mjölkkörtlar som bindvävnad kan växa i lite olika takt och i olika "knyck". Oftast går det här om på timmar, dagar eller veckor och man behöver absolut inte göra något åt det. Om BH:n trycker mot just en sådan punkt att det gör ont eller är obekvämt, så lönar det sig att antingen använda en annan BH som inte klämmer just där (sport-BH om inte annat) eller gå BH-lös så mycket man kan på kvällarna. Man ska absolut inte sova med BH!
Alternativ två kan vara en inflammerad talgkörtel. Man har talgkörtlar över hela huden, men på brösten (speciellt längs kanten av bröstvårtan) syns de ibland tydligare. De här körtlarna kan bli igenstockade (lite som en pormask), men precis som när andra finnar skapas, så kan de liksom bli "underjordiska". Då känns de som en ömmande, kanske lite värkande knöl. Precis som med finnar på andra ställen av kroppen så beror de mest på hormonerna, och man kan inte direkt förebygga och man ska inte göra något åt dem. Bara vänta, de läker nog av sig själva.
Slutligen så kan ömmande punkter/områden på brösten även bero på att man fått ett slag mot bröstet - kanske utan att man ens riktigt "håxade" det. Då kan man både få lite blåmärke, men oftare känns det slagna området lite som ett hårdare område eller knöl som gör ont när man tynger på det. Det beror på att bindvävnaden där under blev lite mörbultad. Oftast försvinner det av sig själv som ett vanligt blåmärke eller bula.
Så ingen orsak att oroa sig för bröstcancer, vännen :) Läs dock ändå gärna mer om bröst överlag på våra infosidor om Bröst!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott