Brösten
31.08.2023
Hej! Jag undrar varför mina bröst kan bli lite mer ömma ibland. Jag förstår om jah ska få mens men jag går även på ppiller och mitt i en karta kan mina bröst kännas lite mer ömma, inte så att det gör ont men lite känsligare när man tar på dem. Detta har gjort att jag flera gånger blivit nervös över att jag skulle vara gravid eftersom jag också är sexuellt aktiv, men som tur har jag inte varit det nån av tillfällena. Kan brösten bli ömma fast man inte är gravid? Och beror det på hormoner? Ibland kan dem va extra ömma efter att jag haft sex men det kanske är för att min kille gillar att klämma/suga på dem. Behöver någon sorts ”förklaring” på detta fenomen så jag inte behöver bli rädd att jag är gravid varje gång mina bröst är lite små ömma..
Tack i förväg! Smått fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2023
Hej,
Det du beskriver låter helt normalt. Kvinnans kropp påverkas på många olika sätt av våra könshormoner och det är inte nödvändigtvis någonting vi kan påverka själva. Brösten kan vara ömma och kännas svullna även om man äter p-piller, det har med andra ord inte alltid att göra med graviditet trots att det kan vara ett ganska klassiskt tecken..
Det är de kvinnliga könshormonerna östrogen och progesteron och växlingarna i nivåerna av dessa som gör att bröstkörtlarna sväller, och därför känns brösten ömma. Hos olika kvinnor kan det variera lite när under menstruationscykeln brösten blir ömma, och det är inte nödvändigtvis likadant från en månad till en annan.
Men det att brösten är ömma är för det mesta alldeles normalt och inte ett tecken på att någonting är "fel". Dock känner ju du själv din kropp bäst, så OM det skulle vara så att dina bröst gör så ont att det blir svårt att hantera så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun eftersom det då kan vara ett alternativ att testa ett annat märke av p-piller.
Kram,
Tessi